Selkouutisten vieras: Asko Hauta-aho
![]() |
| Asko Hauta-aho. Kuva: YLE |
Tuottaja Asko Hauta-aho tekee luonto-ohjelmia YLEssä. Asko Hauta-aho kertoo, että radion luonto-ohjelmien toimittajat puhuvat ihan tavallista kieltä. Jos ohjelmassa on vaikeita luonnontieteellisiä sanoja, toimittajat kertovat kuuntelijoille, mitä ne tarkoittavat. Luonto-ohjelmat on tarkoitettu kaikille.
Asko Hauta-aho, miten luonto-ohjelmia tehdään?
Me luontotoimittajat olemme paljon ulkona myös vapaapäivinä, ja me mietimme uusia ideoita koko ajan. Kun ohjelmaidea on valmis, etsimme sellaisen ympäristön, jossa ohjelma kannattaa tehdä. Meidän täytyy myös valita ohjelman vieraat ja haastateltavat. Hyvä vieras tuntee hyvin sen ympäristön, jossa ohjelma tehdään.
Ohjelma voi olla suora tai nauhoitettu. Suora ohjelma lähetetään radiossa samaan aikaan, kun sitä tehdään. Nauhoitettu ohjelma lähetetään myöhemmin. Kaikissa luonto-ohjelmissa on tärkeää, että ympäristön äänet sopivat ohjelmaan. Siksi teemme ohjelmia kaukana liikenteen melusta.
Nykyään teemme paljon myös luontoaiheisia kontaktiohjelmia. Kontaktiohjelmissa kuuntelijat voivat soittaa meille ja kertoa, mitä he itse ovat nähneet luonnossa.
Tuleeko mieleesi jokin erikoinen tilanne työssäsi?
Yksi erikoinen tilanne tapahtui noin kymmenen (10) vuotta sitten. Olimme metsässä ja teimme suoraa ohjelmaa. Ohjelman nimi oli Luonto-Suomi, ja puhuimme sienistä. Kerroin ohjelmassa paikan, jossa olimme. Silloin yksi kuuntelija halusi varmistaa, että ohjelma on oikeasti suora. Hän kuunteli radiota autossa, ja hän ajoi nopeasti lähelle sitä paikkaa, jossa me olimme. Sitten hän tööttäsi auton äänimerkkiä. Ja auton ääni, kova tööttäys, kuului myös radio-ohjelmassa! Lähdin juoksemaan autoa kohtia. Mutta auto ajoi pois, kuuntelija ei halunnut jäädä juttelemaan luonto-ohjelmista.
Ammattisi on tuottaja. Mitä luonto-ohjelmien tuottaja tekee?
Tuottajalla on paljon toimistotöitä. Hän istuu usein omassa työhuoneessaan Helsingin Pasilassa ja miettii ohjelmien aiheita. Toimittajat soittavat eri puolilta Suomea ja kertovat tuottajalle ohjelmaideoita.
Tuottaja on mukana ohjelman kaikissa vaiheissa, silloin kun ohjelmaa suunnitellaan ja silloin kun ohjelmaa tehdään. Hänen täytyy päättää, mitkä aiheet pääsevät ohjelmaan mukaan ja missä järjestyksessä ne esitetään. Tuottajalla on paljon töitä myös ohjelman jälkeen. Hän on vastuussa siitä, että ohjelma tulee internetiin. Lisäksi hänen täytyy maksaa palkkiot esimerkiksi asiantuntijoille, jotka ovat mukana ohjelmassa.
Selkouutisten Luontoruutu on kertonut kesän aikana joistakin Suomen eläimistä. Kuinka hyvin ihmiset tuntevat eläimiä ja luontoa sinun mielestäsi?
Yleensä vanhemmat ihmiset tuntevat suomalaisen luonnon hyvin. Nuorten tiedot luonnosta ovat usein melko huonot. Nuoremmilla on vähemmän tietoa luonnosta, koska nykyään ihmiset eivät liiku luonnossa yhtä paljon kuin ennen.
Selkouutisten Luontoruutu loppuu nyt syksyllä. Mitä tavallisia luonto-ohjelmien suosittelet radion kuuntelijoille?
Keskiviikko on Radio Suomessa luonto-ohjelmien päivä. Silloin kuulemme paljon mielenkiintoista asiaa Suomen luonnosta kello 18–21. Teemme myös lyhyttä Luontoretki-ohjelmaa, jonka Radio Suomi ja YLE Puhe lähettävät joka viikonloppu. Luontoretki tulee Radio Suomesta sunnuntaiaamuna kello 7.40. YLE Puheessa Luontoretki on sunnuntai-iltana kello 17.45.
Asko Hauta-aho, onko luonto-ohjelmien kieli vaikeaa?
Yritämme kertoa erilaisista luontoaiheista sellaisella kielellä, jota kaikki voivat ymmärtää. Luontoaiheista voi yleensä kertoa ilman vaikeita sanoja. Välillä johonkin aiheeseen voi liittyä vaikea sana. Silloin kerromme, mitä se tarkoittaa.
Kiitos haastattelusta, tuottaja Asko Hauta-aho!


Tulosta
Monica kirjoitttaa taas blogia! Lue mitä Monicalle kuuluu.
Algerialainen Bahria kertoo ajatuksia äidiksi tulemisesta. Uusin teksti: Mikä kieli lapselle?
Vieraina Eija Kyllönen-Saarnio ja Jaana Rytkönen Infopankista.
Miksi? Siksi! -keskusteluja mielenkiintoisista aiheista.