![]() |
| Kuva: YLE |
Hirvi on Suomen suurin eläin. Se on Suomen tärkein riistaeläin, eli hirviä metsästetään paljon.
Hirven turkki on tummanruskea. Uroshirvi voi painaa jopa 600 kiloa. Aikuisilla uroshirvillä on isot sarvet. Sarvet putoavat joka talvi, ja keväällä hirvelle kasvaa uudet sarvet. Hirvellä on hyvä kuuloaisti. Se voi kuulla yli kilometrin päähän. Hirvet liikkuvat hämärässä eli hirviä voi nähdä aamulla ja illalla.
Hirvet syövät metsässä oksia ja heiniä. Hirvi voi syödä päivässä 15 kiloa oksia ja puiden lehtiä. Hirvi vaikuttaa siis paljon siihen, miltä metsä näyttää. Syksyllä hirvi syö myös marjoja. Hirvet elävät metsissä yksin.
Hirvet saavat keväällä yleensä yhden tai kaksi poikasta eli vasaa. Poikaset ovat emon seurassa melkein siihen asti, kun seuraavat poikaset syntyvät. Hirven poikaset kasvavat nopeasti. Poikanen voi kasvaa jopa yhden sentin päivässä.
Hirvien määrä vaihtelee, koska niitä metsästetään paljon. Esimerkiksi vuonna 2005 Suomessa ammuttiin noin 75 000 hirveä. Metsästyksen avulla hirvien määrää säädellään. Tavoite on, että Suomessa on talvella noin 100 000 hirveä. Hirven ampumiseen tarvitaan lupa, jonka viranomaiset antavat.
Hirvien määrää säädellään, koska hirvet aiheuttavat liikenneonnettomuuksia. Esimerkiksi vuonna 2007 Suomessa oli noin 1600 auto-onnettomuutta, joiden syy oli hirvi. Viime vuosina noin neljä (4) ihmistä on kuollut hirvikolarissa joka vuosi. Viime vuosina hirvikolareiden määrä on vähentynyt, koska hirviä on metsästetty enemmän.


Tulosta
Monica kirjoitttaa taas blogia! Lue mitä Monicalle kuuluu.
Algerialainen Bahria kertoo ajatuksia äidiksi tulemisesta. Uusin teksti: Mikä kieli lapselle?
Vieraina Eija Kyllönen-Saarnio ja Jaana Rytkönen Infopankista.
Miksi? Siksi! -keskusteluja mielenkiintoisista aiheista.