Lauantai 06.08.2011
Viikko 31EU yrittää taistella velkakriisin leviämistä vastaan
![]() |
| Katainen haluaa euromailta määrätietoisia ja vahvoja päätöksiä. Kuva: YLE |
Euroopan ongelmat velkojen kanssa jatkuvat. Taloudessa on paljon epävarmuutta, koska sijoittajat pelkäävät velkakriisin leviämistä Italiaan ja Espanjaan. Myös Yhdysvalloilla on ongelmia velan ja talouskasvun kanssa.
EU-komissio haluaa nyt kasvattaa euroalueen vakausrahastoja. Rahastot auttavat maita, joiden on vaikea saada lainaa markkinoilta. Esimerkiksi Suomi on vastustanut rahastojen kasvattamista.
Pääministeri Jyrki Katainen on sanonut, että Eurooppa on erittäin vaarallisessa tilanteessa. Katainen haluaa määrätietoisia ja vahvoja päätöksiä, jotka lopettavat euromaiden velkaantumisen.
Yhdysvaltain luottoluokitus on laskenut
![]() |
| Luottoluokittaja Standard & Poor's teki historiallisen päätöksen. Kuva: Justin Lane / EPA |
Amerikassa luottoluokittaja Standard & Poor's on laskenut Yhdysvaltain luottoluokitusta. Yhtiön mielestä Yhdysvalloille ei ole yhtä turvallista lainata rahaa kuin aikaisemmin. Standard & Poor's muutti luokitusta amerikkalaisten velkaongelmien takia.
Tämä on ensimmäinen kerta Yhdysvaltain historiassa, kun maan luottoluokitus laskee. Muutos merkitsee, että amerikkalaiset eivät saa lainaa yhtä edullisesti kuin aikaisemmin.
Yhdysvaltain lainat olivat aikaisemmin luokassa AAA, joka on paras luottoluokitus. Nyt Yhdysvaltojen luottoluokitus on AA+, joka on toiseksi (2.) paras luokka.
Standard & Poor's ei ole ainoa yhtiö, joka päättää valtioiden luottoluokituksesta. Lisäksi Moody's ja Fitch arvioivat, kuinka turvallisia lainaajia yritykset ja valtiot ovat. Myös Moody's on sanonut, että se ehkä laskee Yhdysvaltain luottoluokitusta.
Pörssikurssit ovat laskeneet eri puolilla maailmaa
![]() |
| Epävarmuus on näkynyt Aasian, Euroopan ja Yhdysvaltain pörsseissä. Kuva: EPA |
Velkaongelmien ja epävarmuuden takia pörssikurssit ovat laskeneet Euroopassa, Aasiassa ja Yhdysvalloissa. Helsingin pörssin yleisindeksi laski viikossa noin 14 prosenttia.
Talouden vaikeudet näkyvät yhtiöiden tuloksissa. Esimerkiksi lentoyhtiö Finnairin tappiot jatkuvat. Yhtiö kertoi perjantaina, että se teki tappiota noin 25 miljoonaa euroa kevään ja alkukesän aikana. Lisäksi Finnair kertoi, että se aloittaa uuden säästöohjelman. Säästöohjelma voi vaikuttaa ihmisten työpaikkoihin.
Myös metsäyhtiöt ovat kertoneet tulostietonsa. UPM-Kymmene ja M-real kertoivat tällä viikolla, miten niillä meni keväällä ja kesän alussa. Yhtiöiden tulokset ja ajatukset tulevasta olivat pettymys monelle. Esimerkiksi UPM-Kymmenen osake oli perjantaina noin 25 prosenttia halvempi kuin viikko aikaisemmin.




Tulosta
Monica kirjoitttaa taas blogia! Lue mitä Monicalle kuuluu.
Algerialainen Bahria kertoo ajatuksia äidiksi tulemisesta. Uusin teksti: Mikä kieli lapselle?
Vieraina Eija Kyllönen-Saarnio ja Jaana Rytkönen Infopankista.
Miksi? Siksi! -keskusteluja mielenkiintoisista aiheista.