Etusivu > Luontoruutu > Maatiaiskissa on osa suomalaista maalaismaisemaa

Maatiaiskissa on osa suomalaista maalaismaisemaa

Luontoruutu 21.8.2011

Kissa puussa.
Maatiaiskissa saa liikkua ulkona vapaana.
Kuva: YLE

Kissa on maaseudulla yleinen eläin. Kissat saavat asua maatiloilla, koska ne tappavat haitallisia jyrsijöitä, esimerkiksi hiiriä ja rottia. Kissasta on ihmiselle hyötyä, mutta silti kissoja on kohdeltu huonosti.

Maatiaiskissa on kissa, joka ei ole mitään rotua. Maatiaiskissat syntyvät, kun kissat lisäätyvät maaseudulla vapaasti. Maatiaskissa on keskikokoinen, ja se painaa noin viisi (5) kiloa. Maatiaiskissoja on monenvärisiä, ja turkki voi olla lyhyt tai pitkä.

Maatiaiskissa on hyvä metsästäjä. Kissalla on hyvä hajuaisti, ja se näkee hyvin myös yöllä. Kissa on notkea ja ketterä eläin. Kissalla on notkea selkäranka ja pitkä häntä. Kissa viestii hännällä, ja häntä on myös tärkeä apu tasapainolle, kun kissa kiipeilee.

Maaseudulla kissat lisääntyvät yleensä vapaasti. Maatiaiskissa voi saada pentuja jo nuorena, ja siksi se ehtii saada pentuja monta kertaa. Kissan lisääntymisen voi estää sterilisaatioleikkauksella. Sterilisaation jälkeen kissa on rauhallinen, koska se ei etsi toisia kissoja lisääntymistä varten.

Vapaasti lisääntyvät kissat ovat ongelma. Kaikille kissoille ei riitä koteja, ja kissanpennut voidaan tappaa. Kissanpentuja on tapettu Suomessa julmilla tavoilla. Kissa voi myös synnyttää poikaset ulkona, ja kissanpennuista tulee villejä. Suomessa ei ole vielä pahaa ongelmaa villikissojen takia.

Kissaan liittyy paljon taruja. Uskotaan, että musta kissa tuo huonoa onnea. On myös uskottu, että ihminen saa hyvää onnea, jos hän tappaa kissan esimerkiksi katkaisemalla sen kaulan. Kissa on joutunut kärsimään paljon erilaisten uskomusten takia.

Monet eläinsuojelujärjestöt puhuvat kissojen puolesta. Eläinsuojelujärjestöt haluavat, että kissoja kohdellaan hyvin. Kodittomia kissoja on paljon, ja eläinsuojelujärjestöt toivovat, että ihmiset eivät enää anna kissojen lisääntyä vapaasti.

Suomessa kissa saa kulkea ulkona vapaana. Esimerkiksi koirat ja hevoset eivät saa kulkea ulkona vapaana, vaan ne täytyy pitää kiinni. Kissa voi liikkua jopa kilometrin päähän kodistaan, kun se metsästää.

Kissaa ei saa ampua, jos se on jonkun lemmikki. Villin kissan saa tappaa. Jos kissa aiheuttaa vahinkoa, kissan omistajan pitää korvata vahinko.

Kissat tarvitsevat paljon tekemistä ja liikuntaa. Hyvin hoidetut maatiaiskissat elävät onnellista elämää.


Radio Suomi

Yle Uutiset selkosuomeksi Radio Suomessa kello 21.30.

Monican blogi

Monica kurssikaveriensa kanssa. Kuva: Julia Chen.Monica kirjoitttaa taas blogia! Lue mitä Monicalle kuuluu.

Bahria kertoo

Bahria Bensalem Korpela.Algerialainen Bahria kertoo ajatuksia äidiksi tulemisesta. Uusin teksti: Mikä kieli lapselle?

Selkouutisten vieras

Eija Kyllönen-Saarnio ja Jaana Rytkönen. Kuva: YleVieraina Eija Kyllönen-Saarnio ja Jaana Rytkönen Infopankista.

Miksi? Siksi!

Kuvassa Ugaso Isse, Mustapha Kebbeh, Sanna Heliövaara, Fatimah Baig, Hye Min Shim, Bledar Gjata. Kuva: Jyrki Valkama / YLEMiksi? Siksi! -keskusteluja mielenkiintoisista aiheista.


Muualla Yle.fi:ssä