Lauantai 03.09.2011
Viikko 35UPM vähentää paperintuotantoa
![]() |
| UPM on suuri metsäyhtiö. Kuva: UPM |
Metsäyhtiö UPM vähentää paljon paperintuotantoa. UPM ilmoitti keskiviikkona, että se vähentää Euroopassa yhteensä noin 1300 työntekijää. Suomessa yhtiö vähentää jopa 650 työntekijää.
Suomessa UPM aikoo sulkea Myllykosken tehtaan vuoden loppuun mennessä. Myllykosken tehdas on Kouvolassa, Kotkan lähellä. Tehtaalla on noin 375 työntekijää. Lisäksi UPM vähentää työntekijöitä myös Joensuussa, Lahdessa ja Pietarsaaressa.
Metsäteollisuus on aina ollut tärkeä Suomen taloudelle. Viime vuosina metsäteollisuuden työpaikat ovat kuitenkin vähentyneet paljon, esimerkiksi paperitehtaissa. Suomessa on mietitty, miten alalle saadaan uusia työpaikkoja. Esimerkiksi Suomen hallitus suunnittelee puurakentamisen lisäämistä.
Myllykosken paperitehdas suljetaan
![]() |
| Myllykosken tehtaalla valmistetaan paperia lehtiä varten. Kuva: Raine Martikainen / YLE |
Myllykosken tehtaan työntekijät ovat olleet yllättyneitä siitä, että tehdas suljetaan. Tehdas siirtyi UPM:lle vasta elokuussa. Metsäyhtiö UPM osti viime joulukuussa paperitehtaita Suomesta, Saksasta ja Yhdysvalloista. Kaupassa oli mukana myös Myllykosken tehdas.Työntekijät epäilevät nyt, että UPM suunnitteli tehtaan sulkemista jo silloin, kun se päätti ostaa tehtaan.
Myllykosken paperitehtaalla oli suuria vaikeuksia, ennen kuin UPM osti tehtaan. Esimerkiksi viime joulukuussa tehtaalla aloitettiin yt-neuvottelut työntekijöiden vähentämiseksi.
Myllykosken tehdas on perustettu jo vuonna 1892. Se kuului Myllykoski-konserniin, joka oli suuri perheyhtiö.
Paperia valmistetaan liikaa
![]() |
| Paperin valmistaminen Suomessa vähenee. Kuva: YLE |
UPM on yksi maailman suurimmista metsäyhtiöistä. Yhtiöllä on tärkeä merkitys Suomen talouselämässä, ja sillä on pitkä historia. Se on syntynyt niin, että monet alan suomalaiset yritykset ovat menneet yhteen vuosikymmenten aikana.
Nykyään UPM:llä on tehtaita monissa maissa, esimerkiksi Saksassa, Ranskassa, Yhdysvalloissa, Kiinassa ja Uruguayssa. Esimerkiksi Uruguayn uusi tehdas on UPM:lle tärkeä. Tehdas käyttää eukalyptuspuuta, jota UPM viljelee Etelä-Amerikassa.
Suomessa metsäteollisuuden työpaikat ovat vähentyneet nopeasti. Monia paperitehtaita on suljettu. Yksi syy metsäteollisuuden ongelmiin on se, että paperia on maailmalla tehty enemmän kuin sitä tarvitaan.
Metsäteollisuuden ongelmat ovat olleet suuria Kouvolan seudulla Kaakkois-Suomessa. UPM sulki Kouvolan Voikkaan suuren paperitehtaan vuonna 2006. Nyt seudulla jännitetään Myllykosken paperitehtaan kohtaloa.




Tulosta
Leena Nissilä kertoo Opetushallituksen uudesta internetpalvelusta suomen kielen opiskelijoille.
Monica kirjoittaa, että hän on asunut Suomessa nyt 2 vuotta.
Algerialainen Bahria kertoo ajatuksia äidiksi tulemisesta. Uusin teksti: Mikä kieli lapselle?
Miksi? Siksi! -keskusteluja mielenkiintoisista aiheista.