Etusivu > Uutistaustan arkisto > Uutistausta 16.11.2011

Uutistausta: Suomessa valelääkäreitä

Viikko 46

Valelääkärit pilaavat oikeiden lääkärien mainetta

Käsi, jossa stetoskooppi.
Suomessa on paljastunut kaksi valelääkäriä.
Kuva: Goodshot / Ludovic Di Orio

Suomessa on paljastunut kaksi valelääkäriä lyhyen ajan kuluessa. Tällä viikolla Tampereella on paljastunut valelääkäri. Lääkärin työtä on tehnyt mies, jolla ei ehkä ole lääkärin koulutusta. Viime viikolla oikeus vangitsi Esa Laihon, jota epäillään valelääkäriksi. Laiho on tehnyt lääkärin työtä monessa kaupungissa, esimerkiksi Helsingissä ja Lahdessa.

Lääkäriliitto pelkää, että ihmiset eivät enää luota lääkäreihin valelääkärien takia. Valelääkärit ovat pilanneet oikeiden lääkärien mainetta.

Lääkäriliitto haluaa, että viranomaiset tarkastavat kaikkien niiden lääkärien tutkinnot, jotka ovat valmistuneet lääkäriksi ulkomailla. Terveysalan valvontaviranomainen Valvira on kertonut aikaisemmin, että se tarkastaa lääkärintutkinnot, jotka on suoritettu EU-maiden ulkopuolella. Lääkäriliitto haluaa, että myös EU-tutkinnot tarkastetaan.

Tampereella selvitetään valelääkärin potilaiden hoitoa

Tampereen yliopistollisessa sairaala.
Valelääkäri työskenteli Tampereen yliopistollisessa sairaalassa.
Kuva: Petri Aaltonen / YLE

Viranomaiset selvittävät nyt Tampereen valelääkäritapausta. Valvira sanoo, että miehen lääkärin tutkintotodistus ei ole oikea. Valvira on saanut tiedon Venäjältä pietarilaisesta korkeakoulusta. Mies ei tee enää lääkärin työtä.

Mies, joka ei ehkä ole lääkäri, on ollut töissä Tampereen yliopistollisessa sairaalassa. Hän on ollut töissä esimerkiksi kehitysvammapoliklinikalla. Valelääkäri on tehnyt työtä yhteensä noin 50 kehitysvammahuollon asiakkaan kanssa.

Tampereella selvitetään nyt miehen potilaiden hoidot ja reseptit.

Esa Laiho teki monta vuotta lääkärin työtä

Esa Laiho.
Esa Laiho sanoo, että hän on opiskellut lääketiedettä Yhdysvalloissa.
Kuva: YLE

Viime viikolla oikeus vangitsi Esa Laihon, jota epäillään valelääkäriksi. Laiho teki monta vuotta lääkärin työtä, vaikka hänellä ei ole lääkärin koulutusta. Nyt häntä epäillään petoksesta ja väärennöksestä.

Esa Laiho sanoo, että hän on opiskellut lääketiedettä Yhdysvalloissa. Laiho sanoo, että hänellä on lääkärintutkinto Pietarista, jossa hänen yhdysvaltalaiset opintonsa hyväksyttiin. Poliisin mielestä Laihon paperit eivät ole oikeita.

Melkein kaikki Esa Laihon potilaat olivat vanhoja ihmisiä. Viranomaiset tutkivat, onko Laiho aiheuttanut vahinkoa potilailleen. Selvitystyö kestää kauan, koska esimerkiksi Helsingissä Laiho on hoitanut noin 3500 potilasta.

Lääkärien tenttejä ehkä muutetaan

Paperi, jossa päätös lääkärin taidoista.
Tampereella järjestetään tenttejä lääkäreille, joilla on tutkinto ulkomailta.
Kuva: Jan Hynnä / YLE

Suomessa ihmetellään, kuinka on mahdollista, että maassa on paljastunut kaksi valelääkäriä lyhyen ajan kuluessa. Suomessa paljastui valelääkäri myös vajaat kaksi vuotta sitten. Tapauksen jälkeen Valvira alkoi valvoa lääkäreitä enemmän kuin aikaisemmin.

Tampereen yliopisto järjestää tenttejä lääkäreille, jotka ovat suorittaneet tutkinnon EU-maiden ulkopuolella. Lääkärit joutuvat suorittamaan tentin, ennen kuin he voivat tehdä lääkärin työtä Suomessa. Molemmat valelääkärit, jotka ovat paljastuneet nyt, ovat suorittaneet osia tentistä Tampereella. Nyt tenttejä ehkä muutetaan.

Professori Kari Mattila Tampereen yliopistosta pelkää, että valelääkäritapaukset pilaavat kaikkien niiden lääkärien maineen, jotka ovat tulleet ulkomailta. Professori Mattila on pahoillaan, jos oikeat lääkärit joutuvat kärsimään valelääkärien takia.

Valelääkäriongelmaa varten on perustettu myös työryhmä. Työryhmä selvittää Valviran ja muiden viranomaisten toimintaa, joka koskee lääkärien tutkintoja.

Mies luentosalissa.
Professori Mattila on pahoillaan oikeiden lääkärien puolesta.
Kuva: Petri Aaltonen / YLE

Uutistaustan kysymykset


Radio Suomi

Yle Uutiset selkosuomeksi Radio Suomessa kello 21.30.

Monican blogi

Monica kurssikaveriensa kanssa. Kuva: Julia Chen.Monica kirjoitttaa taas blogia! Lue mitä Monicalle kuuluu.

Bahria kertoo

Bahria Bensalem Korpela.Algerialainen Bahria kertoo ajatuksia äidiksi tulemisesta. Uusin teksti: Mikä kieli lapselle?

Selkouutisten vieras

Eija Kyllönen-Saarnio ja Jaana Rytkönen. Kuva: YleVieraina Eija Kyllönen-Saarnio ja Jaana Rytkönen Infopankista.

Miksi? Siksi!

Kuvassa Ugaso Isse, Mustapha Kebbeh, Sanna Heliövaara, Fatimah Baig, Hye Min Shim, Bledar Gjata. Kuva: Jyrki Valkama / YLEMiksi? Siksi! -keskusteluja mielenkiintoisista aiheista.


Muualla Yle.fi:ssä