Etusivu > Uutistaustan arkisto > Uutistausta 08.12.2011

Presidentti Tarja Halonen

Viikko 49

Presidentti Halosen kausi päättyy

Presidentti Tarja Halonen ja tohtori Pentti Arajärvi.
Presidentti Halonen järjesti Linnan juhlat viimeistä kertaa.
Kuva: YLE

Presidentti Tarja Halosen aika Suomen presidenttinä päättyy pian. Halonen oli itsenäisyyspäivänä Linnan juhlien emäntä viimeistä kertaa. Halonen on ollut Suomen presidentti kaksi kautta, yhteensä 12 vuotta. Tarja Halonen kertoo, että vuodet presidenttinä ovat menneet nopeasti.

Tarja Halonen on Suomen ensimmäinen naispresidentti. Hän aloitti tehtävässä presidentti Martti Ahtisaaren jälkeen vuonna 2000. Tarja Halonen on puhunut paljon ihmisoikeuksista, demokratiasta ja kansalaisyhteiskunnasta. Lisäksi asiat, jotka koskevat sosiaalista oikeudenmukaisuutta ja tasa-arvon lisäämistä, ovat olleet Haloselle tärkeitä koko hänen poliittisen uransa aikana.

Kun presidentti Tarja Halonen matkusti ensimmäiselle valtiovierailulle Ruotsiin, häntä kutsuttiin Muumimammaksi. Halonen sai Muumimamma-nimen, koska hänellä oli vierailulla mukana suuri käsilaukku

Presidentti Tarja Halonen ja Ruotsin kuningas Kaarle XVI Kustaa.
Halosella oli suuri käsilaukku, kun hän vieraili Ruotsissa vuonna 2000.
Kuva: YLE

Presidentti on arvojohtaja

Presidentti Tarja Halonen pöydän päässä.
Presidentin valta on vähentynyt Halosen aikana.
Kuva: Kari Kuukka

Tarja Halosella on ollut vähemmän valtaa kuin presidenteillä ennen häntä. Uudella presidentillä, joka valitaan ensi vuoden alussa, on vielä vähemmän valtaa kuin Halosella on ollut. Samaan aikaan presidentin rooli arvojohtajana on kasvanut.

Presidentti johtaa myös tulevaisuudessa ulkopolitiikkaa yhdessä hallituksen kanssa. Presidentin rooli on kuitenkin ulkopolitiikassa pienempi kuin aikaisemmin. Esimerkiksi asiat, jotka liittyvät Euroopan unioniin, kuuluvat pääministerille. Suomen presidentti ei ole mukana EU-kokouksissa.

Presidentti Tarja Halonen kommentoi Euroopan velkakriisiä vähän aikaa sitten. Halonen sanoi, että Suomi ja Eurooppa kestävät kriisin. Kysymys on vain siitä, missä kunnossa ja millä tavoin, Halonen varoitti. Presidentti Halonen uskoo, että eurooppalaiset tarvitsevat toisiaan tänä aikana.

Kansainvälisiä tehtäviä

Presidentti Tarja Halonen ja Mongolian presidentti.
Presidentti Halonen on tavannut paljon ulkomaalaisia valtionpäämiehiä.
Kuva: Tasavallan presidentin kanslia

Presidentti Tarja Halonen on tavannut paljon ulkomaalaisia valtionpäämiehiä, kun hän on vieraillut ulkomailla. Lisäksi Halonen on ollut mukana monien kansainvälisten järjestöjen toiminnassa, esimerkiksi Yhdistyneissä kansakunnissa eli YK:ssa. Halonen on ollut esimerkiksi YK:n kestävän kehityksen paneelin puheenjohtaja vuodesta 2010 lähtien.

Tarja Halonen toivoo, että Suomesta tulee YK:n turvallisuusneuvoston jäsen vuosiksi 2013 - 2014. Syyskuussa Halonen piti YK:n yleiskokouksessa puheen, jossa hän mainosti Suomea. Puheessa Halonen sanoi, että Suomi on YK:n vahva tukija.

Presidentti Halonen pitää puhetta.
Halonen toivoo, että Suomesta tulee YK:n turvaneuvoston jäsen.
Kuva: Aliza Eliazarov / UN Photo

Uutistausta kysymykset


Radio Suomi

Yle Uutiset selkosuomeksi Radio Suomessa kello 21.30.

Monican blogi

Monica kurssikaveriensa kanssa. Kuva: Julia Chen.Monica kirjoitttaa taas blogia! Lue mitä Monicalle kuuluu.

Bahria kertoo

Bahria Bensalem Korpela.Algerialainen Bahria kertoo ajatuksia äidiksi tulemisesta. Uusin teksti: Mikä kieli lapselle?

Selkouutisten vieras

Eija Kyllönen-Saarnio ja Jaana Rytkönen. Kuva: YleVieraina Eija Kyllönen-Saarnio ja Jaana Rytkönen Infopankista.

Miksi? Siksi!

Kuvassa Ugaso Isse, Mustapha Kebbeh, Sanna Heliövaara, Fatimah Baig, Hye Min Shim, Bledar Gjata. Kuva: Jyrki Valkama / YLEMiksi? Siksi! -keskusteluja mielenkiintoisista aiheista.


Muualla Yle.fi:ssä