Sunnuntai 08.07.2012
Afrganistan saa lisää apua
![]() |
| Afganistanin ulkoministeri Zalmai Rassou, Yhdysvaltain ulkoministeri Hillary Clinton ja Pakistanin ulkoministeri Hina Rabbani Japanissa. Kuva: Lehtikuva / Brendan Smialowski / AFP |
Afganistan saa lisää kansainvälistä apua. Afganistan saa tukea 13 miljardia euroa seuraavien neljän (4) vuoden aikana. Asiasta päätettiin kansainvälisessä Afganistan-kokouksessa Japanissa.
Afganistan tarvitsee tukea, että se pystyy hoitamaan asioitaan tulevaisuudessa itse. Kansainväliset joukot valvovat vielä Afganistanin tilannetta, mutta ne lähtevät pois Afganistanista vuoden 2014 lopussa. Silloin Afganistanin täytyy pystyä itse huolehtimaan asukkaittensa turvallisuudesta.
Afganistanin apuun liittyy ehtoja. Afganistan ei saa tukea, jos esimerkiksi maan hallinto ei parane. Afganistanin hallinto ei ole tehokasta korruption takia. Afganistanin presidentti Hamid Karzai lupasi, että Afganistan yrittää päästä korruptiosta eroon.
Afganistan-kokouksessa Suomen edustaja oli ministeri Heidi Hautala. Hautala muistutti, että Suomi haluaa tuen avulla parantaa naisten oikeuksia Afganistanissa. Suomi antaa Afganistanille tukea 20 miljoonaa euroa joka vuosi. Tulevina vuosina tuki nousee 30 miljoonaan.
Yli 150 ihmistä on kuollut Venäjän tulvissa
![]() |
| Pelastustyöntekijät veivät monia ihmisiä sairaalaan. Kuva: Lehtikuva / AFP / Russia's Interior Ministry |
Yli 150 ihmistä on kuollut Etelä-Venäjän tulvissa. Maanantaina Venäjällä on maansuru tulvaonnettomuuden takia. Venäjän presidentti Vladimir Putin on vieraillut onnettomuusalueella.
Mustanmeren alueella on satanut jo kuukauden ajan. Perjantaina sade muuttui rankkasateeksi. Silti monet ihmettelevät, voiko vesi nousta nopeasti monta metriä vain sateen takia.
Jotkut ovat epäilleet, että vesi nousi viranomaisten virheen takia. Alueen ympäristöjärjestö väittää, että tulva alkoi, kun viranomaiset avasivat tekojärven tulvaportit. Viranomaiset sanovat, että tulva ei ole heidän syytään.
Presidentti Vladimir Putin lupaa, että viranomaisten toiminta tutkitaan.
Malmö on seuraava euroviisujen kilpailupaikka
![]() |
| Malmö on tunnettu monikulttuurisuudestaan Kuva: Drago Prvulovic |
Ensi vuoden Eurovision laulukilpailut ovat Malmössä, Etelä-Ruotsissa. Ruotsi voitti Eurovision laulukilpailut tänä vuonna ja saa järjestää ensi vuoden kilpailut.
Eurovision laulukilpailuja ei järjestetä Ruotsin pääkaupungissa Tukholmassa, koska Tukholman suuressa Globen-hallissa on samaan aikaan jääkiekon MM-kilpailut.
Ruotsin television toimitusjohtajan Eva Hamiltonin mielestä Malmö sopii hyvin euroviisujen kilpailupaikaksi, koska kaupunki on tunnettu monikulttuurisuudestaan. Malmössä asuu paljon maahanmuuttajia eri maista.
Sunnuntaina ukkosti
![]() |
| Ukkospilvet ja salamat ovat kuuluneet tähän viikonloppuun. Kuva: Marian Peiger / EPA |
Sunnuntaina eri puolilla Suomea on ollut ukkossateita. Sunnuntaina iltapäivällä ukkosade oli voimakasta Turun seudulla. Illalla ukkosia oli eniten Keski-Suomen alueella ja Pohjanmaalla.
Pääkaupunkiseutu on säästynyt pahoilta ukkossateilta.





Tulosta
Monica kirjoitttaa taas blogia! Lue mitä Monicalle kuuluu.
Algerialainen Bahria kertoo ajatuksia äidiksi tulemisesta. Uusin teksti: Mikä kieli lapselle?
Vieraina Eija Kyllönen-Saarnio ja Jaana Rytkönen Infopankista.
Miksi? Siksi! -keskusteluja mielenkiintoisista aiheista.