Etusivu > Arkisto > Yle Uutiset selkosuomeksi 09.08.2012

Torstai 09.08.2012


SDP vaatii parannuksia vanhustenhoitoon

SDP:n kansanedustajia pöydän ympärillä.
SDP:n eduskuntaryhmä pohti vanhusten asioita kokouksessaan Savonlinnassa.
Kuva: Yle

SDP:n eduskuntaryhmä vaatii parannuksia vanhusten laitoshoitoon. Ryhmän mielestä vanhustenhoidon puutteet pitää korjata heti. Vanhusten laitoshoitoon täytyy saada tarpeeksi paljon työntekijöitä.

Peruspalveluministeri Maria Guzenina-Richardson on aiemmin ehdottanut, että hoitolaitosten työntekijöiden määrä pitää kirjoittaa uuteen vanhuspalvelulakiin. Laissa pitää sanoa, kuinka paljon hoitajia pitää vähintään olla vanhusten hoitolaitoksissa.

SDP on samaa mieltä peruspalveluministerin kanssa. Myös puolueen puheenjohtaja, valtiovarainministeri Jutta Urpilainen tukee vaatimusta. SDP:n mielestä vanhustenhoidon rahoista pitää keskustella budjettineuvotteluissa tämän kuun lopussa.

SDP:n eduskuntaryhmä keskusteli vanhusten hoitoasioista kokouksessaan Savonlinnassa.

Monet kunnat tarvitsevat paljon rahaa valtiolta

Kartta eniten valtionapua saavista kunnista.
Kartalla näkyvät eniten valtionapua saavat kunnat.
Kuva: Yle Uutisgrafiikka

Suomen köyhimmät kunnat tarvitsevat paljon rahaa valtiolta. Monessa kunnassa noin 70 prosenttia rahoista tulee valtiolta. Eniten valtionapua saavat Pohjois-Suomen kunnat Ranua ja Salla. Vähiten valtion apua tarvitsevat Espoo ja Kauniainen pääkaupunkiseudulla.

Kunnat tarvitsevat valtion rahoja esimerkiksi sairaiden ja vanhusten hoitoon. Noin 50 prosenttia kunnista ei kuitenkaan halua yhdistyä toisiin kuntiin, vaikka se ehkä auttaa rahapulaan.

Pohjois-Pohjanmaan joet tulvivat

Pelto on tulvaveden peitossa.
Tulvavesi on noussut pelloille Pohjois-Pohjanmaalla.
Kuva: Pekka Loukkola / Yle

Vesisateet ovat aiheuttaneet pahoja tulvia Pohjois-Pohjanmaalla. Jokien ja järvien vedenpinta on noussut korkealle. Esimerkiksi Oulu-, Siika- ja Pyhäjokien tulvat ovat pahemmat kuin keväällä.

Tulvavedet ovat aiheuttaneet vahinkoja maanteille, pelloille ja taloille. Esimerkiksi viljapeltojen vahingot ovat suuret tulva-alueella.

Outi Hovatta on vuoden 2012 ulkosuomalainen

Laboratorion koeputkiloita.
Outi Hovatta tutkii laboratoriossa esimerkiksi kantasoluja.
Kuva: Juha-Pekka Inkinen/Yle

Kantasolututkija, professori Outi Hovatta on vuoden 2012 ulkosuomalainen. Ulkosuomalaisten järjestö Suomi-Seura valitsi vuoden ulkosuomalaisen.

Suomi-Seura sanoo, että Outi Hovatan tutkijan työ on kuuluisa maailmalla. Hovatta on tutkinut ihmisen kantasoluja. Kantasoluhoitoja käytetään nykyisin joidenkin sairauksien parantamiseen. Outi Hovatta on myös kehittänyt uusia menetelmiä lapsettomuuden hoitoon.

Vuoden ulkosuomalainen on valittu vuodesta 1993 lähtien. Vuoden ulkosuomalainen on suomalainen, joka asuu ulkomailla ja on menestynyt hyvin omassa työssään.


Radio Suomi

Yle Uutiset selkosuomeksi Radio Suomessa kello 21.30.

Monican blogi

Monica kurssikaveriensa kanssa. Kuva: Julia Chen.Monica kirjoitttaa taas blogia! Lue mitä Monicalle kuuluu.

Bahria kertoo

Bahria Bensalem Korpela.Algerialainen Bahria kertoo ajatuksia äidiksi tulemisesta. Uusin teksti: Mikä kieli lapselle?

Selkouutisten vieras

Eija Kyllönen-Saarnio ja Jaana Rytkönen. Kuva: YleVieraina Eija Kyllönen-Saarnio ja Jaana Rytkönen Infopankista.

Miksi? Siksi!

Kuvassa Ugaso Isse, Mustapha Kebbeh, Sanna Heliövaara, Fatimah Baig, Hye Min Shim, Bledar Gjata. Kuva: Jyrki Valkama / YLEMiksi? Siksi! -keskusteluja mielenkiintoisista aiheista.


Muualla Yle.fi:ssä