Maanantai 20.05.2013


Gumball-kilpailijat ajoivat moottoritiellä 200 km/h

Autoja Turun satamassa.
Monet kilpailijat olivat ulkomailta, mutta mukana oli myös suomalaisia.
Kuva: Tarja Hiltunen / Yle

Etelä-Suomessa on ollut harvinainen tapahtuma, kun ulkomaalaiset kilpa-autoilijat ovat ajaneet kovaa ylinopeutta autoteillä. Ryhmä kilpa-autoilijoita tuli aamulla Turkuun, josta he ajoivat nopeasti Helsinkiin ja Venäjälle. Poliisi otti kiinni kilpailijoita, joiden vauhti oli moottoritiellä jopa 200 kilometriä tunnissa.

Kilpailijat ovat mukana tapahtumassa, jonka nimi on Gumball 3000. Vauhdikas ralli alkoi Kööpenhaminasta ja se päättyy Monte Carloon. Monet osallistujista on rikkaita, ja matkan aikana on erilaisia juhlia.

Poliisi antoi sakkoja ulkomaalaisille kilpailijoille, jotka eivät ehkä maksa niitä. Suomessa autoilijoiden ei tarvitse maksaa sakkoja heti, vaan asia menee oikeuteen. Ulkomaalaiset kilpailijat ovat jo kaukana, kun oikeus päättää rangaistuksista.

Jolla kertoi ensimmäisestä älypuhelimestaan

Jollan uusi älypuhelin.
Jollan älypuhelin tulee kauppoihin ehkä tämän vuoden lopussa.
Kuva: Jolla

Suomalainen Jolla on kertonut, millainen on sen uusi matkapuhelin. Yhtiö esitteli maanantaina älypuhelimen, joka tulee kauppoihin myöhemmin. Jolla kertoo, että sen ensimmäinen älypuhelin tulee kauppoihin ehkä tämän vuoden lopussa.

Jollan puhelimessa on yhtiön oma käyttöjärjestelmä, jonka nimi on Sailfish. Esimerkiksi Nokian älypuhelimissa on Microsoftin käyttöjärjestelmä, jonka nimi on Windows.

Jollan puhelimeen tulee 4,5 tuuman näyttö ja 8 megapikselin kamera. Monet Jollan työntekijät olivat aiemmin töissä Nokialla.

Ongelmia työvoimatoimistojen puhelinpalveluissa

Ihminen, joka puhuu matkapuhelimeen.
TE-toimistojen puhelinjärjestelmät uudistettiin tämän vuoden alussa.
Kuva: Petra Ristola / Yle

Työvoimatoimistojen puhelinpalveluissa on pahoja ruuhkia. Palveluissa on ruuhkia, koska työvoimatoimistojen uudessa puhelinjärjestelmässä on ongelmia. Lisäksi ihmiset joutuvat odottamaan kauan, koska työttömiä on enemmän kuin ennen.

Ongelmia on eniten suurissa TE-toimistoissa eli työ- ja elinkeinotoimistoissa. Pahoja ruuhkia on Uudellamaalla, Varsinais-Suomessa ja Pirkanmaalla. Lisäksi ruuhkia on Työlinjan puhelinpalvelussa, joka auttaa työttömiä koko Suomessa.

Esimerkiksi Pirkanmaalla, Tampereen alueella, puhelut ovat menneet väärille ihmisille. Pirkanmaan TE-toimisto korjaa uuden puhelinjärjestelmänsä ennen kesälomaa.

Ruotsi voitti jääkiekon maailmanmestaruuden

Ruotsin pelaajat juhlivat heti voiton jälkeen.
Tämä oli yhdeksäs (9.) kerta, kun Ruotsi voitti jääkiekon MM-kisat.
Kuva: Tomi Hänninen

Jääkiekon MM-kisat ovat päättyneet. Ruotsista tuli maailmanmestari, kun se voitti Sveitsin loppuottelussa sunnuntaina. Ruotsi teki finaalissa viisi (5) maalia ja Sveitsi teki vain yhden maalin.

Suomi oli kisojen neljäs (4.), koska sen hävisi sunnuntaina Yhdysvalloille. Sunnuntain peli oli viimeinen, jossa Jukka Jalonen oli Suomen päävalmentaja. Tulevaisuudessa päävalmentaja on Erkka Westerlund, joka on valmentanut Suomen maajoukkuetta myös aikaisemmin.


Radio Suomi

Yle Uutiset selkosuomeksi Radio Suomessa kello 21.30.

Monican blogi

Monica kurssikaveriensa kanssa. Kuva: Julia Chen.Monica kirjoitttaa taas blogia! Lue mitä Monicalle kuuluu.

Bahria kertoo

Bahria Bensalem Korpela.Algerialainen Bahria kertoo ajatuksia äidiksi tulemisesta. Uusin teksti: Mikä kieli lapselle?

Selkouutisten vieras

Eija Kyllönen-Saarnio ja Jaana Rytkönen. Kuva: YleVieraina Eija Kyllönen-Saarnio ja Jaana Rytkönen Infopankista.

Miksi? Siksi!

Kuvassa Ugaso Isse, Mustapha Kebbeh, Sanna Heliövaara, Fatimah Baig, Hye Min Shim, Bledar Gjata. Kuva: Jyrki Valkama / YLEMiksi? Siksi! -keskusteluja mielenkiintoisista aiheista.


Muualla Yle.fi:ssä