Liikunta ehkäisee rintasyöpää

Syöpäjärjestöjen Roosa nauha -kampanja kehottaa tänä vuonna liikkumaan. Liikunta pienentää riskiä sairastua rintasyöpään ja vähentää myös muita syöpiä.

Suomessa sairastuu rintasyöpään vuosittain noin 4 700 naista, eli lähes joka kahdeksas nainen sairastaa rintasyövän jossakin elämänvaiheessaan.

Liikunta vähentää syöpäriskiä monen eri vaikutusmekanismin välityksellä. Se tukee painonhallintaa ja säätelee hormonaalisia tasoja sekä insuliinin ja insuliinin kaltaisen kasvutekijän tasoa. Lisäksi liikunta vaikuttaa tulehduksiin ja immuniteettiin.

Liiku ainakin tunti joka päivä

Syövän riskiä voi vähentää niin kohtuullisella kunto- tai hyötyliikunnalla kuin reippaalla liikunnallakin. Jo pienellä liikunnan lisäyksellä on mahdollista saavuttaa terveyshyötyjä. Kun kunto kohenee, liikuntaa voi asteittain lisätä.

Kohtuullisen tai reippaan liikunnan minimisuositukseksi määritetään usein 30 minuuttia. Suositeltavaa olisi kuitenkin liikkua 60 minuuttia päivittäin, tai vähintään viisi kertaa viikossa.

Rintasyövän riski on noin 25 prosenttia vähäisempi runsaasti liikkuvalla neljäsosalla kuin vähiten liikkuvalla neljänneksellä. Taustalla vaikuttavat myös terveellinen ravitsemus ja normaalipainon säilytys.

Mielialan koheneminen vaikuttaa

Muiden hyötyjen lisäksi liikunta parantaa rintasyöpäpotilaan elämänlaatua ja edistää kuntoutumista sekä mielen hyvinvointia. Liikunnan suotuisia vaikutuksia mielialaan voidaan selittää fysiologisilla ja psykososiaalisilla tekijöillä.

Liikunta mm. vilkastuttaa verenkiertoa ja vähentää lihasjännitystä. Sillä on vaikutusta hermoston toimintaan, itsesäätelyyn, joustavuuteen, oppimiseen ja keskittymiseen. Hyvä fyysinen kunto nopeuttaa palautumista stressitilanteista ja ehkäisee sairauksia.

Kunnon kohenemisen myötä vaivat ja oireet, ärtymys ja hermostuneisuus vähenevät, mieliala kohoaa ja elämänlaatu paranee. Painonhallinta vaikuttaa kehonkuvaan.

Liikkujan syöpä uusiutuu harvemmin

Liikunnalla on nykytutkimuksen valossa merkitystä myös rintasyövän uusiutumisen ehkäisyssä.

Ilmeisen tärkeä vaikutusmekanismi on estrogeenitason lasku. Se tapahtuu, kun rasvakudos vähenee liikunnan ansiosta.

Liikunnan lisääminen on joidenkin tutkimusten valossa vähentänyt rintasyövän uusiutumisen vaaraa jopa 45 prosenttia ja rintasyöpäkuolemia noin 30 prosenttia.

Muidenkin syöpien riski vähenee

10 vuoden tarkastelujakson aikana rintasyövän ennuste on parantunut paljon. Nykyisin yksi 20:sta paikallisen rintasyövän ja yksi neljästä kainaloon levinneen rintasyövän sairastaneesta on menehtynyt syöpään 10 vuoden sisällä diagnoosista.

Liikunnalla on merkitystä erityisesti rintasyövän, paksusuolensyövän ja kohtusyövän ehkäisyssä. Eräät tutkimukset antavat viitteitä hyödyistä myös eturauhassyövän, munasarjasyövän ja keuhkosyövän ehkäisyssä.

Elintapavalinnat ovat kaiken kaikkiaan olennaisia syöpien ehkäisyssä. Arvioiden mukaan 30-60 prosenttia kaikista syövistä on ehkäistävissä.

Syövän riskitekijöitä ovat erityisesti tupakointi, liikkumattomuus, epäterveellinen ravitsemus sekä liiallinen alkoholinkäyttö. Ylipainoisuudella arvioidaan olevan merkitystä erityisesti vaihdevuosi-iän ylittäneiden naisten rintasyövän synnyssä.

Roosa nauha -päivä 13.10.2012. Vuosi 2012 on kampanjan 10-vuotisjuhlavuosi.

Yle Teksti-TV

Lisää: www.cancer.fi;www.roosanauha.fi

Julkaistu: 15.10.2012

Kaikki kuntoliikunta/liikunta ja hyvinvointi - alueen artikkelit

Atoopikko voi nauttia liikunnasta

Hyvin hoidettuna atooppinen ihottuma ei ole este liikunnalle.

Kesäistä liikuntaa säiden mukaan

Kesällä kannattaa liikkua ulkona. Vaihtelevissa kesäsäissämme on toki omat haasteensa. Hellesää on tottumattoman elimistölle koettelemus, ja sadepäivä liimaa jotkut meistä sohvalle television ääreen. Eri säihin löytyy omat niksinsä.

Liikuntaa sairauksien ehdoilla

Moniin kroonisiin sairauksiin liittyvät kivut saattavat vähentää tai täysin estää liikkumista. Toisaalta toimintakyvyn säilyminen vaatisi säännöllistä liikuntaa.

Lumileikit saavat lapsiin liikettä

Talvinen maisema on muovailtavissa lumen avulla monipuoliseksi leikkipaikaksi. Monet perinteiset pihaleikit sopivat myös talvioloihin.

Koululiikunnan perinteet murtuvat?

Liikunnan osuus koulutunneista kasvaa. Parhaimmillaan liikunta on positiivinen kokemus, mutta toisinkin voi käydä. Koululiikunnassa tulisi kehittää taitoja, ja jättää keskinäinen vertailu vähemmälle.

Perheen yhteinen liikunta aktivoi

Perheen yhdessä harrastama liikkuminen vaikuttaa lapsen liikunta-aktiivisuuteen enemmän kuin lapsen kannustaminen liikkumaan tai vanhemman esimerkki oman liikuntaharrastuksen parissa.

Liikunta ehkäisee rintasyöpää

Syöpäjärjestöjen Roosa nauha -kampanja kehottaa tänä vuonna liikkumaan. Liikunta pienentää riskiä sairastua rintasyöpään ja vähentää myös muita syöpiä.

Lisää terveitä päiviä urheilijalle

Vanhan sanonnan mukaan urheilija ei tervettä päivää näe. Liikuntavammoja sattuu paljon, vaikka monet niistä olisi helppo ehkäistä.

Liikunta työtehtävien vastapainona

Teetkö fyysistä työtä? Vai istutko päivät paikallasi? Työn luonne vaikuttaa siihen, millaista liikuntaa kehomme eniten tarvitsee.

Miksi teini lopettaa liikunnan?

LIKESin selvitys lasten ja nuorten harrasteliikunnasta kertoo, että jopa puolet nuorista aktiiviliikkujista luopuu liikuntaharrastuksestaan 15-19 -vuotiaana. Vain joka kymmenes heistä siirtyy muihin lajeihin.

Liikuntaa kolme varttia päivässä

Tuoreen ajankäyttötutkimuksen mukaan suomalaiset harrastavat liikuntaa keskimäärin 46 minuuttia vuorokaudessa. Nuoret liikkuvat enemmän kuin aikuiset.

Lasten liikkumattomuus on yleistä

Lasten tulisi liikkua vähintään 1 - 2 tuntia päivässä. Tämä on terveysliikunnan minimisuositus, johon vain osa lapsista yltää.

Kuinka lapsiin saisi liikettä?

Kouluikäisten liikkumismotivaatio syntyy harvoin pitkäaikaisista terveyshyödyistä. Liikkumisen tulisi olla mielekästä ja kyetä tuottamaan iloa ja elämyksiä.

Liikunta auttaa masennukseen

Säännöllinen liikunta kohentaa mielialaa ja vähentää masentuneisuutta. Liikunnalla on myös sosiaaliset ulottuvuutensa.

1 2

Muualla Yle.fi:ssä