Turvavinkkejä satunnaishiihtäjälle

Kauniin lumiset maisemat innostavat laduille lukuisia uusia hiihdon harrastajia. Jos edellisestä hiihtokerrasta on jo pitkä aika, vahinkojen välttämiseksi on perusohjeiden kertaus paikallaan.

Maastohiihto on monipuolista liikuntaa ja samalla yksi turvallisimmista kuntoilulajeista. Hiihtoonkin toki liittyy turvallisuusriskejä: esimerkiksi kaatumiset, eksyminen, uupuminen ja paleltuminen.

Vauhdin ja hiihtotavan voi jokainen valita kuntonsa ja mieltymystensä mukaan. Lumi vaimentaa niin nivelkuormitusta kuin kaatumisen seurauksiakin.

Harjoittele ennen vaikeata reittiä

Muista latujen liikennesäännöt

Sääntöjä ja hiihtäjän latuetikettiä tarvitaan etenkin ruuhkaisilla latuosuuksilla. Toki myös hiljaisilla yksityismailla voi yllättäen törmätä muihin kanssakulkijoihin.

Ota erilaiset taitotasot huomioon

Ohitustilanteessa tarkkana

Ohittaja: Odota maltillisesti, että saat tilaa ohitukseen, älä hiihdä hirveällä vauhdilla edellä hiihtävän kannoille.

Ohitettava: Pysy aina mahdollisimman oikealla, jolloin annat takaa tulevalle mahdollisuuden ohittamiseen. Kapealla latu-uralla ohitus onnistuu vain, jos siirryt hetkeksi ladun sivuun. Anna alamäkeä hiihtävälle tilaa: hänellä olisi suurempi loukkaantumisriski väistäessä.

Varaudu pulmiin laturetkellä

Kun lähdet pitkälle hiihtolenkille tai tuntemattomaan maastoon, varaudu odottamattomiin tapahtumiin. Pakkaa reppuusi ainakin varavaatteita, eväitä, lämmintä juotavaa, tulitikut, suksivoiteita, kartta ja kompassi. Tarkkaile ympäristöäsi ja sääolojen muuttumista.

Kännykän olemassaolo tuo turvaa. Sitä ei tarvitse kokea "rauhanhäiritsijänä", jos pidät sen auki vain tarvittaessa. Pitkillä lenkeillä varmista akun riittävyys.

Yle Teksti-TV

Lue lisää:
Hiihtolenkille vuosien jälkeen?

Lähteet ja lisätietoa:
www.hiihtoliitto.fi
www.suomenlatu.fi
www.luontoon.fi (mm. hiihtokohteiden etsintämahdollisuus)
www.ymparisto.fi (ajankohtainen lumitilanne)

Julkaistu: 15.01.2013

Kaikki kuntoliikunta/muu liikunta - alueen artikkelit

Kiipeily: pieniä ihmeitä

Seinäkiipeilyssäni on tapahtunut selvä edistysaskel, vaikka olen edelleen harjoitellut epäsäännöllisesti ja päämäärättömästi.

Kiipeily: takaisin seinälle

Viimeisen puolen vuoden aikana olen seinäkiipeillyt hyvin epäsäännöllisesti. Palattuani kerran viikossa -rytmiini huomasin, että olen silti edistynyt, vähän.

Kiipeily: edistyminen pysähtyy

Seinäkiipeilyn alkeiskurssin jälkeen edistyminen oli aluksi helppo
huomata, mutta sitten kehitys tuntui pysähtyvän. Se taas vaikutti motivaatiooni.

Kiipeily: pelkojen voittamista

Seinäkiipeilyn alkeiskurssin jälkeiset kokemukset seinällä ovat vaihdelleet lamaannuttavasta pelosta mielettömään onnistumisen iloon.

Kiipeily: vaikeuksista voittoon

Ensimmäinen omatoiminen kiipeily alkeiskurssin jälkeen sai tunteet myllertämään.

Kurssin kautta kiipeilemään

Seinäkiipeilyn alkeiskurssi keskittyy turvalaitteisiin ja niiden hallintaan, mutta itse kiipeilyn saloista ei heti aluksi kerrota.

Oikealla asenteella rinteeseen

Laskettelurinteissä liikkuu monentasoisia laskijoita. Muut on aina otettava huomioon, sillä vauhdikkaaseen lajiin liittyy vammariski.

Turvavinkkejä satunnaishiihtäjälle

Kauniin lumiset maisemat innostavat laduille lukuisia uusia hiihdon harrastajia. Jos edellisestä hiihtokerrasta on jo pitkä aika, vahinkojen välttämiseksi on perusohjeiden kertaus paikallaan.

Hiihtolenkille vuosien jälkeen?

Mitä jos hiihto hienoissa maisemissa kiinnostaisi, mutta laduilla käymisestä on vierähtänyt vuosia? Hiihtoretken yksityiskohtia kannattaa suunnitella jo ennakkoon.

Melo mielesi virkeäksi

Kesäpäivää voi sateista huolimatta viettää vaikkapa meloen. Melonta virkistää mieltä ja samalla kunto kohoaa.

Joogasta henkistä hyvinvointia

Jooga on kokonaisvaltainen liikuntamuoto, jossa yhdistyvät fyysinen ja henkinen hyvinvointi.

Mölkky on kesäisen rento pihapeli

Viime vuosina suosiotaan kasvattanut heittopeli mölkky sopii seurapeliksi kesäisiin illanviettoihin. Perussäännöiltään helppo peli sopii kaikenikäisille ja -kuntoisille pelaajille.

Luonto osana liikuntaharrastuksia

Luonto liikuttaa liki kaikkia suomalaisia, kertoo METLAn tutkimus.

Liikunnasta tukea kotoutumiseen

Lähes joka toinen maahanmuuttaja kokee liikunnan auttaneen kotoutumisessa ja sopeutumisessa Suomeen.

Joka toinen aikuinen hiihtää

Aikuisista suomalaisista lähes puolet (49%) osallistuu vuosittain johonkin hiihtolajiin. Suosituinta on maastohiihto, jonka suosio on kasvanut kymmenessä vuodessa.

Kiipeily: pelkojen voittamista

Keväällä käydyn seinäkiipeilyn alkeiskurssin jälkeiset kokemukset seinällä ovat vaihdelleet lamaan- nuttavasta pelosta mielettömään onnistumisen iloon.

1 2

Muualla Yle.fi:ssä