Kolarissa irtotavara on tuhoisaa

Autojen matkustamotilassa ei tule kuljettaa irtotavaraa. Kolari- tai äkkijarrutustilanteessa törmäysvoima moninkertaistaa massan. Turvallisuutta voi parantaa helposti.

Ihmiset ja eläimet tarvitsevat automatkoilla asianmukaiset turvalaitteet, mutta tavaraakaan ei saa kuljettaa matkustamossa irrallaan. Kaikki irrallaan oleva jatkaa äkkijarrutuksessa matkaansa aiheuttaen arvaamatonta tuhoa.

Pienikin paino moninkertaistuu äkkipysäytyksessä. Painava esine vaikuttaa pysyvän kevyttä esinettä paremmin paikallaan, mutta onnettomuuden sattuessa myös raskas tavara lähtee liikkeelle.

Törmäysvoimat yllättävän suuria

Karkeasti laskettuna äkkijarrutus 50 kilometrin tuntivauhdista 40-kertaistaa esineen massan. Suuremmilla nopeuksilla törmäysvoima kasvaa edelleen: tavanomaisilla maantienopeuksilla jo kilon painoinen tavara voi törmätä edellä istuvaan 70 kilon suuruisella voimalla.

Autoliiton mukaan kirjakin voi painollaan ja terävillä kulmillaan rikkoa helposti tuulilasin. 50 kilometrin tuntinopeudessa paksu kirja voi omata jopa 80 kilon törmäysvoiman.

Turvavyöttömän aikuisen massa kasvaa 50 km/t nopeudella ajetussa kolarissa 3 500 kiloon, sadan kilometrin tuntivauhdilla jo yli 14 000 kiloon.

Tavarat kuuluvat takakonttiin

Kuljetettavien tavaroiden paikka on tavaratilassa eikä matkustamossa. Siivoa auto ylimääräisistä tavaroista. Ankkuroi lapsen turvaistuin turvavyöllä silloinkin, kun mukana ei ole lasta.

Lasti pysyy paikoillaan parhaiten auton omilla kiinnityskoukuilla sekä tavaratilan ja matkustamon välille asennetuilla kestävillä turvaverkoilla.

Eläinten kuljettaminen umpinaisessa tavaratilassa on kiellettyä. Eläinten matka sujuu turvallisimmin auton rakenteisiin sidotussa kuljetuslaatikossa tai häkissä. Koira on mahdollista kiinnittää turvavöihin valjailla, jotka on tarkoitettu erityisesti kolaritilanteissa suojaamiseen.

Raskaimmat alimmaksi ja keskelle

Autoliitto ja Liikenneturva ovat antaneet toimivia lastausohjeita autoilijoille:

Verkko estää pikkutavaran liikkeen

Kattokuorma heikentää ajettavuutta

Henkilöauton katolla kuljetettavan tavaran massa saa autolle sallitun kokonaismassan rajoissa olla enintään 10 prosenttia auton omamassasta. Mukaan lasketaan myös boksin ja kattotelineiden paino. Merkkikohtaisesti autoilla saattaa olla tiukempiakin vaatimuksia.

Maksimiinsa kuormattu kattoboksi vaikuttaa auton hallittavuuteen väistöissä merkittävästi. Epätasapainossa oleva kuorma voi pahimmillaan kaataa auton.

Boksin kiinnitysten pitävyyttä on syytä seurata myös matkan aikana kiristysten ja korjausten tarpeen varalta. Jos boksi irtoaa auton katolta, tilanne on hengenvaarallinen pienissäkin nopeuksissa.

Yle Teksti-TV

Lähteet ja lisätietoa:

Julkaistu: 20.12.2012

Kaikki turvasivut/liikenne - alueen artikkelit

Suojaa pyöräsi varkailta!

Miten pyörä lukitaan niin, että se on mahdollisimman vaikea varastaa? Mitä muuta kannattaa ottaa huomioon?

Autoilija, kännykkä pois korvalta!

Harvempi kuin joka toinen tietää, että kännykkään puhuminen toistuvasti autoillessa ilman handsfree-laitetta johtaa ajokieltoon, kertoo Liikenneturvan kysely. Liikenneturva muistuttaa kuljettajia keskittymään liikenteessä ajamiseen.

Kolarissa irtotavara on tuhoisaa

Autojen matkustamotilassa ei tule kuljettaa irtotavaraa. Kolari- tai äkkijarrutustilanteessa törmäysvoima moninkertaistaa massan. Turvallisuutta voi parantaa helposti.

Seniorikuski pärjää ennakoimalla

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin kyselytutkimuksen mukaan seniorikuljettajat välttävät iän karttuessa tukalia liikennetilanteita. Varovaisuuden ja kokemuksen ansiosta seniorit selviytyvät keskimäärin uusia kuskeja paremmin.

Lemmikille turvallinen mökkimatka

Moni lemmikki kulkee isäntäväkensä mukana mökeillä ja maailmalla, maanteitse, rautateitse, vesitse ja jopa ilmateitse. Aivan huoletonta matkustaminen ei kuitenkaan ole.

Hämärässä tarvitsee heijastimen

Ilman heijastinta pimeällä tiellä liikkuva on käytännössä näkymätön autoilijalle, eikä kuljettaja välttämättä ehdi pysähtyä tai väistää. Heijastinta käyttää silti vain joka toinen jalan liikkuva.

1

Muualla Yle.fi:ssä