Ikä on tuonut malttia Latvalan tekemiseen: "Kolmenkympin kriisi laittoi ajattelemaan"

Jari-Matti Latvala lähtee rallin MM-taistoon vuotta kokeneempana ja henkisesti aiempaa kypsempänä.

urheilu
Jari-Matti Latvala.
Miika Wuorela.

Rallin MM-sarja käynnistyy ensi viikolla tuttuun tapaan Monte Carlosta. Tuttua on myös se, että Jari-Matti Latvala lähtee taistelemaan maailmanmestaruudesta suosikkien joukossa.

Jotain on kuitenkin muuttunut. 30-vuotias Latvala tuntuu saaneen viime kauden päättymisen jälkeen jonkinlaisen ahaa-elämyksen.

- Tässä on ajettu niin pitkään jo ja varmaan tämä kolmenkympin kriisi laittoi ajattelemaan, Latvala nauroi.

- Viime kauden jälkeen istuimme viisi tuntia palaverissa kartturin, etuautomiehistön ja mentaalivalmentajan kanssa ja analysoimme mitä teimme oikein ja mitä väärin. En ole koskaan ennen tehnyt sellaista ja listannut kaikkia asioita. Nyt on mennyt monta vuotta eikä mestaruutta ole tullut, jotain piti muuttaa, Latvala jatkoi.

Latvalan lähtöajatuksena on aiemmilla kausilla ollut se, että ensimmäisessä kilpailussa haetaan hieman tuntumaa ja sen jälkeen laitetaan kaasu pohjaan. Nyt keskittyminen on suunnattu kuitenkin kokonaisuuteen ja ennen kaikkea siihen, miten sijoitukset saadaan pysymään kärjen tuntumassa läpi kauden.

- Ajattelumaailma alkaa olla ehkä hieman erilainen. Olen huomannut, että kun ikää on tullut, on alkanut ajattelemaan kokonaisuutta hieman eri tavalla, Latvala kuvaili.

- Kilpailukokemus ei kasva samassa suhteessa iän kanssa. Tarvitsee sekä ikää että kilpailukokemusta, jotta kypsyy riittävästi.

Viisikin voittoa riittää

Latvala sijoittui viime kauden MM-sarjassa toiseksi ja on keikkunut aivan kärjen tuntumassa jo vuosia. Viime kaudella mestaruushaaveet karisivat käytännössä jo maaliskuussa kolmen peräkkäisen epäonnistumisen myötä.

- Olen aina ollut huonompi kauden ensimmäisellä puoliskolla ja nyt olen ensimmäistä kertaa hyväksynyt sen. Nyt lähden siitä, että esimerkiksi Montessa ja Meksikossa, jotka osuvat ensimmäiselle puolikkaalle, keskityn ajamaan podiumille ja ottamaan pisteitä enkä välttämättä yritä kaikin keinoin voittoa, Latvala suunnitteli.

  • Sitten on sellaisia kilpailuja kuten kotoinen Jyväskylän Ralli, jossa voidaan lähteä ajamaan voitosta.

Jos huono kisa tulee heti alkuvuonna, niin seuraavassa pitää pystyä ajamaan maltilla pisteille.

Jari-Matti Latvala

Latvalan mukaan kilpailu päättyy helposti virheeseen etenkin silloin, kun yrittää väkisin taistella voitosta vaikka luotto omaan tekemiseen ei ole kohdallaan.

Mestaruustaistossa yksittäisten kilpailujen voitto on kuitenkin toissijaista. MM-sarjassa ajetaan 14 osakilpailua ja Latvala laskee, että Ranskan Sébastien Ogier on voittanut mestaruuden 7-9 ykkössijalla. Jokaista kisaa ei siis tarvitse voittaa, mutta keskeyttämistä pitää välttää kaikin keinoin.

- Mielestäni viisikin voittoa riittää, jos ajaa tasaisesti kakkos- ja kolmossijoja, eikä ole keskeytyksiä. Nollakisoja ei saisi tulla, mutta tietysti moottoriurheilussa kaikki on mahdollista ja auto voi hajota, Latvala totesi.

- Keskimäärin MM-sarjan voittajalle on tullut kauden aikana 1-2 keskeytystä, mutta ne kilpailut eivät saa osua peräkkäin. Jos huono kisa tulee heti alkuvuonna, niin seuraavassa pitää pystyä ajamaan maltilla pisteille.

Suosittelemme