Kampanjat pöhisevät somessa

Toinen kierros presidentinvaaleissa on kiihdyttänyt entisestään kampanjoita myös sosiaalisessa mediassa. Aktiivisia ovat molempien ehdokkaiden kannattajat ja vastustajat. Kampanjatoimistoissa sanoudutaan jyrkästi irti loanheitosta.

vaalit
Ihmisiä tietokoneiden äärellä.
Pekka Haaviston tukiryhmä suunnitteli toisen kierroksen kampanjointia sosiaalisessa mediassa 24. tammikuuta.YLE

Toinen presidentinvaalikierros on saanut aikaan uuden porinan sosiaaliseen mediaan. Tykkäyksistä kisannut kilpakaksikko on saanut nyt nokkelat ja vähemmän nokkelatkin netin nakuttajat liikkeelle. Tänään tiistaina Facebookissa on kohistu Haaviston tukikonsertista, jossa Ultra Bra -yhtye tekee paluun. Eilen naureskeltiin, kun Niinistö kiitteli haastattelussa vaimoaan Jenniä silittelyistä.

Verkossa ollaan käyty sen verran kuumina, että molemmat ehdokkaat riensivät jo hillitsemään joukkojaan.

- Ehdokkaat itse vetosivat molemmat eilen sen puolesta, että toimitaan asiallisesti ja omia kannustaen. Totta kai tulee jonkun verran ylilyöntejä, mutta niihin kyllä sitten puututaan välittömästi, kertoo Niinistön kampanjan tiedotuspäällikkö Pete Pokkinen.

Sosiaalisen median ohjailu on kuitenkin mahdotonta.

- Sosiaalisen median luonne on se, että käyttäjät itse tuottavat sisältöä ja jakavat sitä ystävilleen. Ei tätä vaihetta pysty enää suunnittelemaan tai ohjailemaan, analysoi Haaviston kampanjapäällikkö Riikka Kämppi.

Some olennainen osa kampanjointia

Molemmissa kampanjoissa ollaan kuitenkin sitä mieltä, että sosiaalinen media on yksi tärkeä kanava. Ensimmäisellä kierroksella Haaviston kampanjarahaa käytettiin sosiaaliseen mediaan 25 000 euroa. Niinistön kampanjatoimistosta ei tarkkoja summia kerrota.

Verkko on kohtauspaikka, jossa yli puolet äänestysikäisistä on päivittäin, ja miljoona suomalaista käy Facebookissa päivittäin.

Ylen asiakkuuspäällikön Leevi Kokon mukaan molemmat toisen kierroksen ehdokkaat ovat ottaneet sosiaalisen median haltuun erinomaisesti.

- Molemmat on erittäin uskottavia ja erittäin luontevia myös sosiaalisessa mediassa hyvin itsensä näköisiä.

Sosaalisen median positiivisesta hyminästä huolimatta molemmat presidenttiehdokkaat luottavat ihmisten kohtaamiseen ja vanhaan kunnon jalkatyöhön.

- Mikään ei korvaa ihmisten kohtaamista, toteaa Riikka Kämppi.