Ritva Valkama heittäytyy Ihmisen osaan

Kari Hotakainen kirjoitti Ihmisen osa -romaaniaan, kun Ritva Valkama otti yhteyttä ja pyysi kirjailijalta monologia. Mikä vaikutti mihinkin, on epäselvää, mutta romaanin päähenkilöksi muotoutui hyvin Valkaman oloinen vahva nainen. Nyt Ritva Valkama siirtää Hotakaisen luoman hahmon näyttämölle.

kulttuuri
Ritva Valkama Ihmisen osa -näytelmässä.
Kari Hotakainen kirjoitti monologin vihasta.

Ritva Valkamalle Ihmisen osa -romaanin teksti alkaa olla tuttua. Hän luki kirjan ensin sarjaksi radioon, ja nyt hän on näyttämösovituksen pääroolissa.

Salme Malmikunnas, entinen lankakauppias, jonka aikuisia lapsia maailma murjoo, tuntui Valkamasta omalta roolilta.

Hotakaisen salaviisas huumori vaatii näyttelijältä tarkkuutta.

- Yritän olla lisäämättä sinne väliin mitään omiani. Se on niin loistavaa se teksti, että sitä ei kannata ruveta murjomaan omaan suuhun sopivaksi, pohtii Valkama.

- Alan olla jo siinä iässä, että muistin kanssa on ongelmia. Mutta kaikki menee hyvin, kun vain muistaa pitää siitä loistavasta rytmistä kiinni. Hotakainen on ihmemies, suitsuttaa Valkama.

Hotakainen kypsyi kuvaamaan vihaa

Ihmisen osa on Hotakaisen vihaisin teos. Se hyökkää tyhjänpuhuvan konsulttitoiminnan, syrjäytymisen ja "audimiesten" päälle kuin raivo härkä, joka kuitenkin aina välillä muistaa lakonisesti hörähtää raivolleen.

- Jos nuorena purkaa kirjallisuuteen suoraa vihaa, niin se ei yleensä toimi. Se on sävytöntä, tuumaa Hotakainen.

- Sitten, kun vihaan tulee mukaan sitkoa ja kitkaa ja kuolemanläheisyyttä, se toimii. Alle 35-vuotiaana, ei vielä tiedä kuolevansa. Minä jo tiedän ja siten tekstiin tulee sellaista jylhää lopullisuutta.

Ennen kaupattiin traktoreita - nyt pelkkää ilmaa ja ideoita

Työelämä pudottaa Salme Malmikunnaksen lapset tyhjän päälle yhden toisensa jälkeen. Myöhemmin perhettä kohtaa ylitsepääsemättömältä tuntuva suru, kun rehvakas "audimies" ajaa Salmen lapsenlapsen kuoliaaksi suojatiellä. Salme myy elämänsä tarinan rahasta kirjailijalle, jotta voisi kustantaa terapian lapsensa menettäneelle tyttärelleen. Salme käyskentelee ihmeissään maailmassa, jossa ei enää osata arvostaa rahaa ei ostaa eikä myydä.

- Salmehan sanoo, että kaiken pitäisi kiertää, mutta ihmiset säilövät vain sukanvarteen, ettei kukaan vain tulisi kateelliseksi, kertoo Valkama

- Kun Suomi on siirtynyt savupiipputeollisuudesta savuttomaan teollisuuteen, ei enää myydä mitään konkreettista, sanoo Hotakainen.

- Se tarkoittaa monessa työpaikassa palaverikierteitä ja sitä, että joutuu työpaikan sisällä myymään itseään eri portaille, myymään itsensä työkavereilleen, myymään palavereissa omaa osaamistaan loputtomasti ja tauotta.

- Pitäisi syntyä ihan uusi ihmistyyppi, joka selviytyisi tämmöisestä, pudottelee Hotakainen

Hotakainen-Valkama-ketju kiehtoo yleisöä

Ihmisen osan on sovittanut ja ohjaa Helsingin kaupunginteatterin pienelle näyttämölle Raila Leppäkoski. Yhdistelmä Hotakainen-Valkama-Leppäkoski on innostanut katsojia etukäteen niin, että suuri osa esityksistä on jo nyt loppuunmyyty. Esitys täyttäisi varmasti suurenkin näyttämön katsomon, mutta pienellä pysytään, vannoo Valkama.

- En minä enää jaksa näytellä suurella näyttömöllä. Se on liian raskasta, on niin pitkät välimatkat, kertoo jo toistakymmentä vuotta virallisesti eläkkeellä ollut Valkama.

- Tämä mittakaava on juuri sopiva tälle teokselle, todistaa myös ohjaaja Raila Leppäkoski.

Ihmisen osan ensi-ilta on 24.2. 2011 Helsingin Kaupunginteatterin pienellä näyttämöllä

Lähteet: YLE Uutiset / Päivi Puukka