Itämerellä vähän turmia liikennemäärään verrattuna

Öljyvahinkoja on Itämerellä ja varsinkin Suomessa sattunut suhteellisesti vähemmän kuin koko maailmassa, arviodaan Suomen ympäristökeskuksessa.

kulttuuri

Laivamääriin ja maailmalla oleviin vahinkomääriin verrattuna Itämerellä olisi pitänyt tapahtua 4 - 5 yli 34 tonnin öljyvahinkoa vuodessa ja Suomen merialueella vahinko suunnilleen 16 kuukauden välein. Itämeren laivareittien vaarallisimmat paikat (siirryt toiseen palveluun) Todellisuudessa niitä on Itämerellä ollut huomattavasti vähemmän, ehkä noin 1 - 2 vahinkoa vuodessa ja Suomessa viimeisen kolmentoista vuoden aikana neljä vahinkoa eli yli 34 tonnin öljyvahinko 39 kuukauden välein. Turmien määrään on vaikuttanut viime vuosien varsin tiivis työ meriturvallisuuden parantamiseksi. Valtion teknillinen tutkimuskeskus VTT arvioi, että Suomen, Venäjän ja Viron yhteinen pakollinen alusten ilmoittautumisjärjestelmä estää jopa 80 prosenttia tilastollisesti mahdollisista yhteentörmäyksistä Suomenlahdella. Lisäksi Suomen länsi- ja pohjoisrannikolla väylät on merkitty hyvin ja tutkaverkko on kattava. Liikennejakokaistat ovat olleet käytössä Suomenlahdella pari vuotta. Alusten liikkeitä seurataan uuden tekniikan avulla. Turvallisuutta on lisännyt myös alusten kunnon parantuminen. Säiliöalukset ovat jo pääsääntöisesti kaksirunkoisia. Esimerkiksi vuoden 2004 toukokuussa tehdyssä tarkastuksessa Sköldvikin, Koiviston eli Primorskin ja Tallinnan satamissa ei käynyt enää yhtään yksirunkoista tankkeria. Kari Nissinen YLE24 (siirryt toiseen palveluun) Öljyntorjunnassa puutteita Venäjällä ja Baltiassa (siirryt toiseen palveluun) Sopivan tekniikan puute ongelma (siirryt toiseen palveluun)

Lähteet: Herkkä Itämeri ei kestä suurta öljyturmaa