"Taitavaa julkisuuteen vaikuttamista"

Maahanmuuttopolitikkaa arvostelevat internetin Homma-sivuston jäsenet iloitsevat tutkimustulostensa laajasta julkistamisesta valtamediassa. Verkkosivujen keskustelijoiden maksama, Taloustutkimuksella teetetty kysely on tutkijan mukaan taitavaa julkisuuteen vaikuttamista.

Kotimaa

Tampereen yliopiston journalismin tutkija Pentti Raittila kertoo, että uudet keinot maahanmuuttokritiikin esittämiseen ovat nostaneet päätään runsaan vuoden verran, eivätkä ne ole sattumanvaraisia.

- Kysymys on siitä, kuka asetttaa keskustelun ehdot. Ja tässä nimenomaan siitä, että kyseinen Homma-forumin joukko on halunnut keskustelualoitetta yhä selvemmin itselleen. Valtamedian ratkaisu palvelee tätä aloitetta, Raittila arvioi.

- Aika ratkaisevaa on tietenkin, miten milloinkin kysymykset asetetaan. Tässä tapuksessahan ne oli asetettu näennäisesti aika objektiivisesti, mutta varmasti myös niin, että ryhmittymä, joka on julkisuutta halunnut hallita tällä tavalla, katsoo hyötyvänsä näistä tuloksista, hän sanoo.

Vastaavaa taktiikkaa tutkimustulostensa julkistamiseksi ovat aiemmin harrastaneet myös esimerkiksi eläinaktivistit, suur- ja lääketeollisuus sekä Greenpeace. Kaikille yhteistä on Raittilan mukaan se, että tiettyjä yksityiskohtia ja näkökulmia nostetaan taitavasti julkisuuteen.

- Tehdään se sitten tällaisen kyselyn avulla tai verkko- tai valokuvakampanjan avulla. Olennaista on se, että se herättää niin paljon valtamedian huomiota, että valtamedia ottaa heidän näkökulmansa ikään kuin keskustelun avaukseksi.

Homma-sivustolla on keskiviikkona riemuittu ja lueteltu kaikki tutkimuksen uutisoineet tiedotusvälineet. Homma ei välttämättä jää tähän.

"Samanlainen tutkimus vaikka juuri ennen vaaleja voisi olla varsin kiinnostavaa ja antaa monelle poliitikolle mietittävää. Myöntääkö erehtyneensä vai menettääkö äänestäjänsä … Jumankauta jätkät, me aletaan olla vakavasti otettava yhteiskunnallinen vaikuttaja!", kirjoitti nimimerkki Kaptah sivuston keskustelupalstalla.

Lähteet: YLE Uutiset