Maitotuotteita karttaa yhä useampi

Soijajugurttia lusikoiva suomalainen ei ole enää harvinaisuus, vaikka eletäänkin tuhansien maitotuotteiden maassa. Maidottomien tuotteiden kulutus kasvaa Suomessa kohisten. Elintarvikeyritysten ja maahantuojien mukaan maidottomien tuotteiden myynti lisääntyy kymmenen prosenttia vuodessa.

Kotimaa
YLE

Soija- ja kaurapohjaiset elintarvikkeet kuuluvat erityisruokavaliota noudattavien lisäksi myös yhä useamman keskivertokuluttajan ruokapöytään. Kasvipohjaisia elintarvikkeita valmistava Raisio uskoo, että soijajugurtit ja kaurakermat eivät ole enää vain maitoallergisten ja kasvissyöjien juttu. Ne maistuvat nyt myös entistä useammalle valtavirtakuluttajalle.

Naiset suosivat soijaa ja kauraa maidon sijasta

Raision elintarvikeyksikön johtajan Markku Krutsinin mukaan yhtiön tähtäimessä ovat erityisesti omasta ja ympäristön hyvinvoinnista kiinnostuneet naiset, jotka käyttävät maidottomia tuotteita omasta halustaan, eivätkä allergian pakottamina.

- Naiset ovat kasvava kuluttajaryhmä. Me olemme kiinnostuneista naisista, jotka ovat niin sanottuja investoreja. He haluavat pitää huolta terveydestään ja vaikuttaa kulutusvalinnoillaan. Heitä on 32 prosenttia väestöstä, Krutsin sanoo.

Toisessa kasvipohjaisia elintarvikkeita valmistavassa yrityksessä Biofermessä on huomattu, että maidottomien tuotteiden käyttäjiksi on tullut entistä enemmän miehiä.

- Maidottomia tuotteita käytetään paljon erilaiseen vatsaoireiluun, jota aiheuttavat pitkälle jalostetut ruoat, stressi ja epäsäännölliset elämäntavat, Biofermen toimitusjohtaja Merja Scharlin kertoo.

Hinta karsii kuluttajia

Maidottomat elintarvikkeet ovat saaneet kaupoissa parin viime vuoden aikana yhä enemmän hyllytilaa, mutta myynti on vielä pientä maitotuotteisiin verrattuna.

Perinteisten jugurttien, rahkojen, viilien ja vanukkaiden kaltaisiksi kansansuosikeiksi kaurajuomalla, riisijäätelöllä ja soijavanukkaalla on matkaa. Yksi syy on hinta.

- Maidottomat tuotteet ovat kalliimpia kuin lehmänmaidosta valmistetut, joten ihan huvin vuoksi niihin ei siirrytä, luomu- ja terveystuotteita maahantuovan MakroBioksen johtaja Henrik Nyberg huomauttaa.

Lähteet: YLE Uutiset / Jenni Jeskanen