Kallis Hakamäentien remontti oli autoilijoille pettymys

Hakamäentien suurremontti ei ole vähentänyt pahoja ruuhkia. Moni autoilija on yllättynyt aamu- ja iltapäiväliikenteessä, koska tieosuuden ruuhkat ovat paikoin jopa aiempaa pahemmat.

Kotimaa
Destian mainos tietyömaan vieressä
YLE

Erityisesti ruuhkaa on Mäkelänkadun risteyksessä sekä Vihdintielle mentäessä. Esimerkiksi kilometrin matka Ilmalan liittymästä Mäkelänkadun risteykseen saattaa kestää pahimmillaan 45 minuuttia.

Tiehallinto lupasi ennen muutostöiden aloitusta että Hakamäentien eritasoliittymät ja Kivihaan tunneli tuovat tienkäyttäjille helpotusta ruuhkiin ja lisäävät liikenneturvallisuutta. Tarkoituksena oli luoda kulkureitti joka yhdistää saumattomasti Helsingin itäisiä ja läntisiä kaupunginosia.

Hakamäentien parantamisen ja eritasoliittymien rakentamisen tarkoituksena oli siirtää liikennettä ympäröivältä katuverkolta Hakamäentielle. Nykyisellään Hakamäentien liikennemäärät ovat näin suuremmat kuin ennen remonttia.

Tiehallinto tyytyväinen

Tiehallinto on kuitenkin tyytyväinen 100 miljoonaa euroa maksaneeseen eli Suomen kalleimpaan perusparannukseen, vakuuttaa projektipäällikkö Jukka Hietaniemi.

- Kun tähän Mannerheimintien risteykseen tuli tunneli ja lisäksi eritasoliittymät Ilmalaan, Veturitielle ja Ratapihantielle, niin niiden osalta liikenteen sujuvuus on selkeästi parantunut. Ongelmakohdat näkyvät tietysti entistä selvemmin nyt, kun muissa paikoissa liikenne sujuu. Lapinmäentien ja Mäkelänkadun kohdilla se ei niin hyvin suju, mikä tietysti korostuu.

Liikenteen sujuminen uusitulla tieosuudella saa kiitosta myös autoilijoiden keskuudesta. Hakamäentielle pääsee risteyksistä nyt aiempaa helpommin. Osa autoilijoista myös kokee että ruuhkat eivät ole kasvaneet aiempaan verrattuna. Moni autoilija on tyytyväinen, että pitkä remontti on ohi ja että tiellä saa nyt ajaa ilman jatkuvia kaistamuutoksia.

Ruuhkiin ei ole luvassa pikahelpotusta

Hakamäentiellä kulkee nyt vuorokaudessa noin 35 000 ajoneuvoa. Vuonna 2020 arvioidaan Hakamäen liikennemäärien olevan jopa 50 000 ajoneuvoa vuorokaudessa.

Tiehallinnon mukaan pahoista ruuhkista päästään eroon rakentamalla Pasilanväyläksi kutsutulle poikittaislinjalle kaksi lisätunnelia. Toinen tunneleista veisi liikenteen Messukeskuksen kohdalta aina Lahdenväylälle asti. Toinen taas jatkuisi Mannerheimitieltä Turun moottoritielle saakka.

Näiden tunneleiden toteuttaminen ja aikataulu ovat toistaiseksi vielä epäselviä, alustavasti Tiehallinto arvioi, että rakentaminen voisi käynnistyä kymmenen vuoden kuluttua.

Lähteet: YLE Helsinki