Kuluttajavirasto paheksuu sähkönmyyjän myyntitapoja

Lapissa useat kuluttajat ovat kokeneet tulleensa huijatuiksi tilanteessa, jossa sähkönmyyjä on kaupannut heille uutta sähkösopimusta. Kuluttajat ovat luulleet saavansa yhtiöstä pelkän tarjouksen mutta ovatkin päätyneet lopulta yhtiön asiakkaiksi.

Suomen energiayhtiö
Risto Talvensaari
Rovaniemeläinen Risto Talvensaari kokee tulleensa huijatuksi, kun oli solminut sähkösopimuksen tietämättään. (3min 52s) Kuva: Yle / Matti Konttinen

Näin kävi hiljattain muun muassa rovaniemeläiselle Risto Talvensaarelle. Suomen Energiayhtiö Oy kauppasi puhelimessa miehelle halvempaa sähköä, mutta mies halusi pysyä vanhassa ja tutussa sähköntoimittajassa. Pari kuukautta yhteydenoton jälkeen Talvensaaren postilaatikosta tippui Suomen Energia Oy:n lähettämä sähkölasku.

- Ihmettelin kovasti, koska en tehnyt mitään sopimusta heidän kanssaan. Näin sitä näköjään käy kun menee puhelimeen vastaamaan, niin sitä on tehnyt sitten sähkösopimuksen, Talvensaari harmittelee.

Talvensaari yritti ottaa laskuttajaan yhteyttä, mutta monista yrityksistä huolimatta asiakaspalvelussa ei vastattu. Sen jälkeen mies otti yhteyttä vanhaan sähköntoimittajaansa, joka neuvoi häntä mitätöimään Suomen Energiayhtiöltä tulleet laskut.

- Nyt tässä vaan jännitetään, että tuleeko sieltä karhulappuja. Niitä en tule maksamaan, koska en ole siihen firmaan koskaan liittynytkään, Talvensaari sanoo.

Talvensaari tuntee vastaavanlaisia tapauksia myös lähipiiristään. Vanha sähkönmyyjä vaihtui samalla tavalla Suomen Energiayhtiöksi velipojalla ja tyttärellä.

Suomen Energiayhtiön mukaan Talvensaaren asia on nyt selvitetty.

Myyjän pitää varmistaa kauppa

Kuluttajavirasto arvostelee Suomen Energiayhtiö Oy:n myyntimenetelmiä. Lakimies Jukka Kaakkola Kuluttajavirastosta muistuttaa, että myyntitilanteessa myyjän täytyy varmistaa kuluttajalle hänen ostaneen jotain.

- Lain vaatimus on, että myyjän täytyy olla selkeä markkinoinnissaan ja puheissaan. Pitää kertoa selkeästi, että kyse on sopimuksen teosta. Jos kuluttaja hyväksyy sopimuksen, siitä täytyy lähettää lopuksi sopimusvahvistus, josta ilmenee yksityiskohdat, Kaakkola sanoo.

Kuluttajaviraston murheenkryyni

Kuluttajavirasto on huomauttanut Suomen Energiayhtiötä aiemmin muun muassa katteettomista hintalupauksista. Lisäksi kuluttajavirasto on saanut vuosien aikana kymmeniä valituksia koskien yhtiön toimintaa. Tästä huolimatta yhtiö ei näytä muuttaneen toimintapojaan. Miksi yrityksen toimintaa ei ole saatu kuriin?

- Yhtiön edustajien kanssa käytiin keskusteluja viimeksi maaliskuussa. He lupasivat, että parantavat toimintatapojaan jatkossa, Kaakkola sanoo.

Suomen Energiayhtiö Oy:stä ei tavoitettu torstaina ketään kommentoimaan asiaa.