Hämeen Matkailu saa pyyhkeitä matkailuyrittäjiltä

Hämäläiset matkailuyrittäjät kritisoivat Hämeen Matkailu Oy:n toimintaa. Heidän mukaansa matkailupalveluyhtiön syntilistaan voidaan lukea muun muassa katteettomia lupauksia, asiakasvirran romahdus ja yritysten epätasa-arvoinen kohtelu.

Hämeen maakunta (Historia)
Kuvassa vasemmalta Tiina Tuominen, Miia Antin, Helena Jokinen ja Leena Sivén.
Nina Keski-korpela / Yle

Esimerkiksi markkinointipaketista on yrittäjien mukaan maksettu Hämeen Matkailulle tuhansia euroja, mutta luvattu kymmenientuhansien eurojen myynti on jäänyt saamatta. Ylipäätään Hämeen Matkailun kautta tuleva asiakasvirta on tyrehtynyt, sanoo Wuolteen kartanon yrittäjä Leena Sivén.

- 2008 meillä oli vielä noin 100 000 euron edestä välitetty tilaisuuksia Hämeen matkailusta, seuraavana vuonna oli reilu 30 000 ja sen jälkeen yksi tilaisuus per vuosi, niin en näkisi siinä tyytyväisyyden aihetta.

- Koen, että yrittäjiä on kohdeltu epätasaisesti niin, että pienet yritykset on joutuneet kärsimään ja vaikka siellä on monenlaista pakettia rakennettu, niin ne on suunnattu vain isojen yritysten eduksi.

Lautsian Lomakeskuksen myyntipäällikkö Tiina Tuominen on samoilla linjoilla.

- 2008 vuoden jälkeen aika hiljaista on ollut siltä suunnalta.

Lisäksi asiakkaat eivät myöskään ole olleet tyytyväisiä Hämeen Matkailun kautta tehtyihin varauksiin, kertoo Hämeen Linnan Ravintoloiden yrittäjä Helena Jokinen.

- Niistä tuli hirvittävästi negatiivista palautetta, eli onko luvattu oikeita vai vääriä asioita ja tieto meille toimijoille ei tullut sellaisena kuin asiakas oli toivonut.

Onko annettu ymmärtää liikoja?

Hämeen Matkailun hallituksen puheenjohtaja Miia Antin kiistää, että yrityksiä kohdeltaisiin epätasa-arvoisesti. Hänen mukaansa myynnin väheneminen johtuu yleisesti suhdanteista sekä asiakkaiden erilaisista tarpeista.

- Ryhmiä on voinut ensin tulla Hämeen Matkailun kautta ja sen jälkeen ovat niin tuttuja yrittäjien kanssa, että se seuraava kerta ostetaan suoraan sieltä yrityksestä, sanoo Antin.

- Kyllä siellä myydään kaikkia kohteita, ei pelkästään isoja. Täytyy ajatella, että jos kysytään 150 hengen kokouspakettia, niin se jo rajaa kohteita.

Sen sijaan viestinnässä myynnin ja toimijoiden välillä on kehitettävää, myöntää Miia Antin.

- Jos tämmöistä on ollut, ettei ole kohdannut oikea tieto myyntikanavassa ja tuotannossa, niin totta kai ne asiat pitää selvittää ja viedä yhdessä eteenpäin. Kyllä meillä varmasti kaikilla on halu, että matkailu tällä alueella entisestään kehittyy.

- Toki tässä huolestunut täytyy olla, mutta täytyy yhdessä käydä asioita läpi, ihan konkreettisella tasolla myynnin ja yritysten välillä, että päästään eteenpäin.

Aikaisempi turbulenssi osasyynä ongelmiin

Vuonna 2011 Lounais-Häme irtautui Hämeen Matkailusta ja jo aiemmin Riihimäen seudun kunnat erkanivat yhtiöstä. Nykyisin sen omistaa Kehittämiskeskus Oy Häme, joka on Hämeenlinnan, Hattulan ja Janakkalan omistama yhtiö.

Hämeen Matkailun toiminta oli tappiollista jo vuonna 2010 ja suuri osa henkilöstöä irtisanottiin. Edellinen toimitusjohtaja irtisanoutui tehtävästään 2011 eli turbulenssia on riittänyt.

- Uskoisin, että murrosvaiheen yli on päästy, mutta haastetta riittää, sanoo Miia Antin.

Hämeen Matkailun toimintaa pitää nyt kehittää ja tarkentaa, arvioi Antin.

- Varmasti opitaan tästä eteenpäin, että pitää selvemmin fokusoida, mitä esimerkiksi markkinointipaketti pitää sisällään ja mitä se maksaa. Myyntipalkkio tulee sitten saadusta myynnistä, eikä voida etukäteen luvata mitään.