Netistä ostetaan vaatteita ja elektroniikkaa

Harva suomalainen kuluttaja tekee vielä ostoksia internetissä. Tuore tutkimus kertoo, ettei kännykkäkansa arvosta mobiilisovelluksia monien muiden maiden tavoin.

Kotimaa

Alle puolet suomalaisista käy verkkokaupoissa ostoksilla. Tuoreen tutkimuksen mukaan noin 45 prosenttia kuluttajista käyttää internetiä ostosten tekemiseen usein, eli huomattavasti vähemmän kuin monissa muissa maissa. Esimerkiksi yli 70 prosenttia brittiläisistä on sinut digiostamisen kanssa.

Capgemini-yhtiön teettämässä selvityksessä kysyttiin kulutustottumuksia niiltä henkilöiltä, jotka ovat tehneet verkko-ostoksia viimeisen puolen vuoden aikana. Tutkimukseen osallistui digikuluttajia muun muassa Euroopan eri maista, Venäjältä, Kiinasta, Yhdysvalloista, Australiasta, Brasiliasta ja Intiasta.

Verkko-ostoksia tekevät suomalaiset ovat myös laiskoja mobiilipalvelujen käyttäjiä. Alle 20 prosenttia digikuluttajista kertoo hyödyntävänsä matkapuhelimien tarjoamia palveluita verkko-ostosten tekemiseen.

- Sen sijaan kehittyvissä maissa mobiilipalveluiden käyttö on erittäin suosittua. Esimerkiksi Intiassa, Kiinassa ja Venäjällä matkapuhelinsovelluksia käytetään digikuluttamiseen huomattavasti enemmän kuin Suomessa, kertoo Capgeminin johtava konsultti Sami Finne.

Elintarvikekauppa käy netissä vaimeasti

Suomessa eniten, eli noin 40 prosentin verran verkkokaupoista ostetaan vaatteita ja elektroniikkaa. Ruokaostoksien tekeminen on edelleen vaisua. Vain noin kymmenes suomalainen on ostanut elintarvikkeita verkkokaupoista.

- Suomessa ei ole vielä tarjolla niin paljon mahdollisuuksia verkkoruokaostosten tekemiseen, jotta ostosten tekeminen voisi yleistyä. Toisaalta suomalaiset ovat myös melko passiivisia vuoropuhelussa kauppiaiden kanssa. Uskon, että kun digikuluttamismahdollisuudet monipuolistuvat, myös ostaminen ja vuoropuhelu yleistyvät - ja toisin päin, Sami Finne toteaa.

Iso-Britannia on tutkimusmaiden kärkipäässä myös ruokaostosten tekemisessä verkossa. Finnen mukaan jopa 40 prosenttia brittiläisistä tekee ruokaostoksia verkossa, ja maan verkkoruokakauppa pyörii 5 miljardin kieppeillä.

Suomalaiset järkeviä verkko-ostajia

Verkkokuluttajat jaoteltiin kuuteen eri tyyppiin. Suurin osa suomalaisista digikuluttajista luokiteltiin rationaaliieksi digikuluttajiksi, eli henkilöiksi, jotka vertailevat hintoja internetissä ja silloin tällöin ostavatkin sieltä. Näitä kuluttajia löytyi suomalaisten joukosta enemmän kuin vertailukohdemaista.

Ulkomailla on eniten sosiaalisia digikuluttajia, eli henkilöitä, jotka jakavat verkkokauppakokemuksiaan mielellään sosiaalisessa mediassa. Suomalaisilla digikuluttajilla on eniten yhtäläisyyksiä ruotsalaisten digikuluttajien kanssa.

Kaikissa maissa digitaalisia kanavia hyödyntävät kuluttajat katsovat eniten hintaa ja laatua tuotetta ostaessaan.