Tabletissa on perusopetuksen tulevaisuus

Tablettitietokoneista on nopeasti tulossa arkipäivää perusopetuksessa. Laite motivoi lapsia ja sen avulla oppilailla on käytössään koko internetin laaja tietopankki. Huonoja puolia ei juuri löydetä.

Kotimaa
tabletti sormitietokone iPad koulussa

Itä-Suomen koulun lappeenrantalaiset oppilaat ovat saaneet henkilökohtaiset iPadit opetuksen tueksi. Koulun 1 - 3- ja 6-luokkalaiset saivat tablettitietokoneet opetusministeriön ja paikallisen yhteistyökumppanin rahoituksella.

Rehtori Petri Kyyrän mukaan opetusministeriön kaksivuotisessa hankkeessa on tarkoitus selvittää tablettitietokoneiden hyödyt opetuksessa.

Jo ensimmäisen viikon kokemusten jälkeen tulokset näyttävät positiivisilta. Koululaiset ovat muun muassa itse kehitelleet uusi käyttötapoja iPadeilleen.

- Pari kertaa olen jutellut kaverin kanssa läksyistä ja ihan muuten vaan. Se on sellanen sovellus, mistä pystyy soittamaan toiselle, kertoo kuudesluokkalainen Elli Martikka.

Auttaa oppimaan

Uuden tekniikan uskotaan auttavan opiskelussa merkittävästi.

- Itse luulen, että oppimisen syvyys paranee. Ei välttämättä se, miten paljon muistaa hetkellisesti ulkoa, vaan asiat jää pidempikestoiseen muistiin, sanoo Itä-Suomen koulun opettaja Sami Puurtinen.

Niillä kouluilla missä tablettitietokoneita on ollut käytössä jo reilun vuoden ajan, ovat kokemukset olleet lähes poikkeuksetta hyviä.

- Ainakin oma kokemus on, että se lisää huomattavasti motivaatiota ja yhteistyötä oppilaitten välillä ja korostuu se mitä nykyaikainen oppiminen on. Oppiminen luokassa muuttuu, eli se ei ole enää sellasta opettajajohtoista vaan se on yhteistoiminnallista ja tutkivaa, kertoo Saimaan mediakeskuksen kouluttaja Jenni Koskinen.

Ja luokassa ollaan samaa mieltä.

- Ainakin tuntuu, että siinä oppii paremmin, kun se tuntuu kivalle, sanoo kuudesluokkalainen Roope Airinen.

Ajantasaista materiaalia

Yhtenä tablettien käytön parhaana puolena pidetään sitä, että internetistä löytyy ajantasaista tietoa. Oppikirjoissa tieto voi vanhentua jo muutamassa vuodessa.

Oppitunneilla pystytään käyttämään internetin lähes rajatonta materiaalipankkia. Erityisesti apua odotetaan kielten opiskeluun, kun tabletilla voidaan videoida omaa puhetta tai katsella vaikkapa vieraskielisiä uutisia.

Tablettia voi käyttää muistiinpanovälineenä, tehdä sillä powerpoint-tyyppisiä esityksiä, kuvata videoita, tehdä animaatioita, käyttää sanakirjasovelluksia ja erilaisia oppimispelejä.

- Oikeastaan, mitä pidempään tätä asiaa on tutkinut, sitä enemmän löytyy hyödynnettävää sisältöä, opettaja Sami Puurtinen sanoo.

Huonoja puolia tableteista ei juuri löydetä. Pelaaminen voi tietysti häiritä keskittymistä tunneilla, mutta sekin on saatu pidettyä melko hyvin kurissa yhteisillä pelisäännöillä.