70-luvun lossit siirtyvät historiaan

Raskasta maantieliikennettä rajoittaneet kantavuusrajoitukset poistuvat useilta tieosuuksilta, kun vanhoja 70-luvulla käyttöönotettuja maantielauttoja on alettu uusia. Liikennevirasto haluaa vauhdittaa lauttaliikenteen kilpailua uusilla operointisopimuksilla.

Kotimaa
Kietävälän lossi
Timo Ikonen / Yle

Saimaan suurin lossi on aloittanut liikennöinnin Puumalassa Etelä-Savossa. Puolen kilometrin pituinen matka Kietävälänvirran yli sujuu nykyään minuuteissa. Ero vanhaan lauttaan on melkoinen, sanoo siirtokipparina toimiva Paavo Luukkanen Laitaatsillan telakalta.

- Kyllä tämä nykypäivän laivaohjausta vastaa melkein sataprosenttisesti.

Uuden maantielautan myötä vanhat kantavuusrajoitukset ja juhannuksen ruuhkat jäivät Puumalan Kietävälässä historiaan. Uutta lossia kannattaa tulla katsomaan kauempaakin, sanoo Sulkavalta poikennut Seppo Valtonen.

- Lossihan on mahtavan kokoinen ja kyllä se tarpeeseen on puutavara-autoille tässäkin kohtaan.

Moderni lossi säästää myös luontoa

Saimaalla liikennöi edelleen 13 maantielauttaa, joista valtaosa on hankittu 1970-luvulla. Toistakymmentä lossia ehdittiin korvata viime vuosikymmeninä silloilla, mutta siltarahojen huvetessa vanhoja lauttoja on alettu uusia tai peruskorjata.

Saimaalle on saatu reilun vuoden sisällä peräti viisi uutta tai peruskorjattua maantielauttaa, sanoo liikennepäällikkö Arto Koponen Suomen Lauttaliikenteestä.

- Kyllä meillä muutamasta paikasta kantavuuspuutteet poistuu ja sitten kuljettajien ergonimia paranee. Uutta tekniikkaa käytettäessä ilmaan laskettavat saasteetkin pienenee.

Virolainen toimija hoitamaan lauttaliikennettä

Puumalan Kietävälään ja Iniön Skageniin hankitut lossit ovat ensimmäisiä Liikenneviraston omistamia lauttoja. Tällä virasto haluaa uutta kilpailua lauttapaikkojen liikennöintiin, jota tähän asti on harjoittanut lähes yksinoikeudella valtio-omisteinen Suomen Lauttaliikenne eli Finnferries.

Lauttojen operoinnin voittanut virolais-suomalainen Nordic Coast Line harkitsee toiminnan laajentamista Saimaalla, sanoo hallituksen jäsen Janne Aho.

- Millään yrityksellä ei ole varaa tehdä tämmöisiä investointeja 3-5 vuoden tähtäimellä, silloin operointi on järkevämpi kilpailuttaa.

Uutta toimintamallia testaan seuraavaksi jäänmurrossa, kun vuonna 2015 Liikennevirasto saa valtion tilaaman uuden monitoimimurtajan. Myös valtaosa maantielauttojen operoinnista tulee kilpailutettavaksi parin vuoden kuluessa.