Oikea orkesteri on paras treenikaveri

Torstaina yleisö pääsee seuraamaan, miten kapellimestarioppilailla sujuu työskentely elävän orkesterin kanssa. Kapellimestarit Sasha Mäkilä ja Heikki Elo ovat molemmat innoissaan Mikaelissa järjestettävästä kapellimestarikurssista.

orkesterit
Sasha Mäkilä ja Heikki Elo
Sasha Mäkilä ja Heikki EloJesse Pasanen / Yle

Mikkelin Mikaelissa alkoi 7. tammikuuta kapellimestarikurssi, johon osallistuu kymmenen oppilasta kuudesta eri maasta. Kapellimestariopettaja Sasha Mäkilälle tämä on aivan uutta.

-Tämä on ensimmäinen kerta, kun kurssi on ihan avoin ja tänne on saanut hakea ympäri maailmaa, Mäkilä kertoo.

Oppilaat pääsevät harjoittelemaan teknistä puolta pianistien kanssa ja orkesterin kanssa luonnollista vuorovaikutusta elävien soittajien parissa. Oppilaille on siis katettu kapellimestarin työn kaikki puolet.

-Tässä on nimenomaan tärkeää, että yritetään pitää luonnollinen harjoitus- ja vuorovaikutustilanne bändin kanssa. Olen psyykannut sekä bändejä, että opiskelijoita, että kukaan ei nolaisi itseään ja bändi ymmärtäisi tässä olevan kyseessä harjoitukset, Mäkilä pohtii.

Hyvät kapellimestarit jäävät usein varjoon

Mäkilä toivoisi, että musiikkiopistotasolla olisi hyviä kapellimestareita, joilla on sisäinen maestro.

-Sellaiset ovat ehdottomia ammattilaisia, heillä on kaunis tekniikka ja he tietävät, miten ihmisiä käsitellään.

Mäkilän mukaan se ei kuitenkaan aina osu yksiin sen kanssa, mitä media ja managerit haluavat.

-On olemassa paljon tuntemattomia hyviä kapellimestareita, joiden nimeä ei ole kukaan kuullutkaan. Sitten on myös tunnettuja maestroja, joiden taidoissa on puutteita, mutta joilla on esimerkiksi hyvän näköinen kampaus.

Mäkilästä on vaikea sanoa, mistä syystä jonkun ura lähtee liitoon. Kurssilla yritetään saada oppilaille kaikki työkalut mennä sekä amatööriorkesterin että ammattiorkesterin eteen. Huippuopettaja on hänen mielestään sellainen, joka ottaa kaikki aspektit huomioon, musiikin ja johtamistekniikan, mutta samalla orkesterin käsittelyn ja kaikki esiintymistraditiot. Kapellimestarin ammatti on monipuolinen ja siinä on paljon opittavaa.

Omat ja toisten virheet auttavat kehittymään

Yhdellä oppilaista, Heikki Elolla on myös kokemusta kevyen musiikin saralta. Hän on ollut pianistina Jari Sillanpään, Arja Korisevan ja Tapani Kansan konserteissa.

On myös tunnettuja maestroja, joiden taidoissa on puutteita, mutta joilla on esimerkiksi hyvän näköinen kampaus.

Sasha Mäkilä

-Oman virheen huomaa helposti liveorkesterin kanssa harjoitellessa. Silloin se moninkertaistuu ja kaikki tekevät sen mukaan, mitä kapellimestari tekee, silloinkin, kun virhe tapahtuu, kuvailee Elo.

Elon mukaan myös toisten tekemistä virheistä oppii. Hänen mielestään bändin kanssa opiskelu on jossain määrin välttämätöntä. Silloin juuri oppii, miten bändi reagoi kapellimestarin lyöntiin. Kapellimestari saa tällöin välittömästi palautteen. Oppimista auttaa, että kaikki suoritukset tallennetaan videolle ja katsotaan jälkeenpäin.

-Tämä on hyvin fyysinen ammatti. Saattaa olla, että jonkun asian tekee motorisesti eri tavalla, vaikka sen voisi tehdä paremminkin.

Kysyttäessä, miten helppoa on päästä eroon vääristä tekniikoista, Heikki Elon mielestä se riippuu siitä, kuinka paljon on treenannut.

-Jos on kovasti treenannut ja ne ovat jääneet selkäytimeen, silloin se on vaikeaa.

Orkesterin ammattimaisuus suureksi avuksi

Siibelius-Akatemialla, jossa Heikki Elo opiskelee, on oma harjoitusorkesteri, joka on hänen mielestään välttämätön. Elon mukaan ympäri maailmaa on paikkoja, joissa kapellimestarioppilas johtaa esimerkiksi vain kahta pianistia. Se on aivan eri asia, kuin kahdenkymmenen hengen orkesteri.

-On psykologisesti eri asia johtaa ammattiorkesteria ja harjoittelijaorkesteria. Mielestäni ammattilaisia kannattaa aina käyttää.

Eri kapellimestarit vaikuttavat eri lailla orkesteriin

Torstaina yleisö pääsee katselemaan ja kuuntelemaan orkesteria ja kapellimestareita.

-Yleisö varmasti huomaa, että orkesteri soi eri lailla, kun on eri ihminen johtamassa. Persoona vaikuttaa voimakkaasti siihen, miten yhteistyö sujuu, Sasha Mäkilä kuvailee.

Mäkilä pyrkii omalla juontamisellaan keventämään tilannetta, ettei se ole niin jännityksen paikka nuorille kapellimestareille.