Journalismia syvemmältä ja hitaammin

Aitosuomalainen Long play –journalismi tekee tuloaan. Ensimmäinen julkaisu on ostettavissa netissä 16. tammikuuta. Kysymys on kansainvälisen mallin mukaan tuotetusta pitkämuotoisesta tutkivasta journalismista, joka on synnytetty vastapainoksi vallassa olevalle lyhyelle ja nopealle uutisoinnille.

Kotimaa
Elektronisen kirjan sivu iPadissa.
Petri Aaltonen / Yle

Long playn päätoimittaja Johanna Vehkoo luonnehtii uutta julkaisutoimintaa "reilunkaupan journalismiksi".

Vehkoon mukaan tähän uuteen journalistiseen viestintään on lähdetty siinä uskossa, että ihmiset todellakin haluavat lukea pitkää tekstiä, pitkiä juttuja näytöltä.

- Sen voi määritellä niin, että jutut ovat pitempiä kuin normaalit lehtijutut, mutta lyhyempiä kuin kirjat.

- Kansainvälisessä journalismissa on selkeä trendi, että myös verkon kautta halutaan vaativampia ja ikään kuin rauhallisempia sisältöjä, Vehkoo sanoo.

- Meillä lähtökohtana on nimenomaan tuo rauhallinen lukukokemus. Verkossa hyökkää silmille aivan valtavasti kaikenlaista informaatiota. Nähdäksemme ihmiset kaipaavat sellaista, että voivat pysähtyä tällaisen laajemman lukukokonaisuuden äärelle ja rauhoittua siihen ilman mitään häiriötekijöitä.

Long play on tutkivaa journalismia

Minkälaisia juttuja, mitä aihepiirejä lukija sitten löytää Long play –journalismista?

Päätoimittaja Johanna Vehkoo sanoo, että tutkivaa journalismia ja reportaaseja.

- Aihepiirit voivat olla ihan mitä tahansa; politiikkaa, taloutta, kulttuuria, urheilua. Kunhan saamme siitä vain tarpeeksi kiinnostavan jutun, jolla on myös jonkinlainen tarina - sellainen, jonka voi kertoa lukijaa houkuttelevalla ja miellyttävällä tavalla.

Vehkoon mukaan tarve tähän uudenlaiseen nettijournalismiin tuli siinäkin mielessä, että tähän mennessä näitä pitkiä ja hitaiksi luonnehdittuja juttuja ei ole aiemmin Suomessa suomeksi julkaistu. On vain lyhyitä ja nopeita.

- Suomessa perinteinen media on aikalailla samankaltaistunut sekä sisällöissään että näkökulmissaan, hän arvioi.

Jutun lukeminen netissä maksaa

Long play ei ole ilmaistarjontaa. Internetissä jutun lukemisesta pitää maksaa. Johanna Vehkoon mukaan hinta vaihtelee kolmesta kuuteen euroon jutun laajuudesta ja siihen käytetystä työmäärästä riippuen.

- Pitäähän toimittajan saada palkkio työstään, hän sanoo.

Esimerkiksi 16. tammikuuta julkaistava ensimmäinen juttu maksaa 3,90 euroa. Maksu tapahtuu sivustolla olevan ohjeistuksen mukaan esimerkiksi oman verkkopankin kautta tai luottokortilla.

Vehkoo tähdentää, että tuo kerran kuussa julkaistava juttu on tarkoitettu yksityskäyttöön. Ei esimerkiksi jonkin lehden ostettavaksi ja edelleen julkaistavaksi.

Mutta kuinka tuota käyttöä valvotaan?

- Journalismin eettisillä säännöillä. Ne kyllä ohjeistavat, miten toisen tuotantoa saa siteerata.

- On ihan ok, jos meidän juttuamme siteerataan ja siitä jonkin verran kerrotaan, mutta eihän tietysti kukaan toinen voi sitä sellaisenaan ja kokonaisuudessaan julkaista, ei painettuna lehdessä eikä verkkosivuilla.

”Katsomme taakse kun toiset ryntäävät ohi…”

Johanna Vehkoo sanoo, että hidasta journalismia on se, että ”kun kaikki muut mediat ovat rynnistäneet ohi ja häipyneet seuraavien tapahtumien ja uutisten perään, niin me jäämme katsomaan, että olisikohan tuossa asiassa ollut jotakin, joka olisi kaivannut vähän syvempää perehtymistä”.

- Katsomme ikään kuin taaksepäin.

Long playn yhdistysmuotoiseen toimituskollektiiviin kuuluu kahdeksan freelance -toimittajaa. Päätoimittaja on yksi heistä.

Lähtökohtana laaja kiinnostavuus

Sivustolla julkaistava ensimmäinen juttu koskettelee Lappia, mutta millä tavalla yleisemmin tässä Long play -journalismissa huomioidaan alueellisuus?

Johanna Vehkoon mukaan juttuja ei valita alueellisin perustein. Sille tarvitaan valtakunnallinen ja laaja maksava yleisö jo senkin vuoksi, että toimittajat saavat palkkionsa.

- Voittoa emme tavoittele, hän sanoo.

- Tätä meidän malliamme on jo ehditty nimittää ”reilunkaupan journalismiksi”. Se tarkoittaa sitä, että tuotto menee suoraan tekijöille. Ja jos siitä juttupalkkion jälkeen jotakin jää yli, sen osuuden käytämme seuraavien juttujen tuottamiseen.

- Toivomme, että mahdollisimman moni haluaisi ilman välikäsiä tukea tällaista laatujournalismia ja maksaa jutusta sen muutaman euron.

”Emme kilpaile, vaan täydennämme”

Päätoimittaja Johanna Vehkoo tähdentää, että Long play -journalismissa ei ole kysymys kilpailemisesta kenenkään kanssa.

- Miten kahdeksan freenlancerin kollektiivi kilpailisi suurten mediatalojen kanssa. Me yritämme vain täydentää, hän sanoo.

Vehkoo sulkee ainakin toistaiseksi pois sen mahdollisuuden, että tätä Long play -journalismia rahoitettaisiin myös mainonnalla.

- Haluamme nimenomaan turvata asiakkaillemme rauhallisen lukemisen, rauhallisen lukuhetken ilman mitään välissä vilkkuvia mainoksia. Toisaalta olemme ammattitaitoisia toimittajia, emme mainosten myyjiä, hän naurahtaa.