Venäjän verkossa: Kaapattujen kaksosten tapaus

Suomea koskevat myönteiset uutiset ovat kadonneet Venäjän mediasta. Suomen viranomaisia lyödään kuin vierasta sikaa. Tahtipuikkoa heiluttavat jälleen KGB:n kouluttama Venäjän lapsiasiamies Pavel Astahov ja hänen uskollinen renkinsä Johan Bäckman.

Venäjän verkossa
Grafiikka.
Sergei Chirkov / EPA / YLE Uutisgrafiikka

Tammikuun aikana Venäjän mediassa julkaistiin yli 160 Suomea koskevaa uutista ja arviota. Niistä kaksi oli Suomen kannalta myönteisiä. Näin pieneksi ei myönteisten uutisten osuus ole viimeisen puolentoista vuoden aikana jäänyt kertaakaan aiemmin.

Koska siis myönteisten uutisten osuus on kutistunut lähes olemattomiin, on syytä erikseen todeta nuo kaksi poikkeusta. Toisen niistä julkaisi uutistoimisto RIA Novosti (siirryt toiseen palveluun)10.1. kertoessaan, että Venäjä on Suomelle kiitollinen sodan aikana uponneen sukellusveneen miehistön muiston kunnioittamisesta.

Kyse on tammikuun 3. päivänä vuonna 1940 Ahvenenmaan saaristossa miinaan ajaneesta ja uponneesta neuvostoliittolaisesta sukellusveneestä S-2. Aluksen uppoamispaikka on nyttemmin virallisesti lisätty venäläisten sotilaiden hautapaikkaluetteloon.

Toisen myönteisen arvion julkaisi Sekret firmy (siirryt toiseen palveluun) otsikolla ”Barbaarien voitto” Jutun kirjoittaja Polina Rusjajeva hehkutti suomalaista Ilkka Paanasta ja hänen johtamaansa Supercell –peliyritystä, joka tunnetaan kahdesta pelistään – Hay Day ja Clash of Clans. Molemmat ovat sijoittuneet kärkipaikoille tuottoisimpien pelien joukossa.

Erityisen hämmästyttävää oli havaita, että aiemmin myönteisinä tai neutraaleina esitetyt asiat, olivat nyt saaneet kyseenalaista väritystä. Vuodenvaihteen matkailujuttujen pääpaino oli rajalle syntyneiden pitkien jonojen kuvauksissa. Myös suomalaisten anteliaassa viisumikäytännössä oli alkanut ilmetä yhtä ja toista huomautettavaa.

Tshuhnat koirakouluun

Todellinen koirakoulu alkoi tammikuun 18. päivänä, kun kansanedustaja Valentina Pivnenko paljasti RosBusinessConsulting (siirryt toiseen palveluun) –julkaisussa uuden kuvottavan sensaation, kaapattujen kaksosten tapauksen.

Viisi päivää myöhemmin myös lapsivaltuutettu Pavel Astahov sai juonesta (siirryt toiseen palveluun) kiinni ja julkaisi lausunnon, josta tuli Suomen vastaisen kiihotuksen uusi lähtölaukaus: Suomen viranomaiset olivat kaapanneet turistimatkalla olleelta venäläiseltä äidiltä tämän kuusivuotiaat kaksoset!

Seuraavana päivänä suomalaisten parjaamiseen erikoistunut Nadežda Jermolajeva ilmoitti Rossijskaja Gazetassa (siirryt toiseen palveluun), että koko Suomi on nyttemmin muuttumassa lastenkodiksi. Samaa laulua lauloi Moskovski komsomoletsin Jevgeni Balaba (siirryt toiseen palveluun)s julistamalla: ”Älkää menkö lapset Suomeen lomailemaan”. TV-kanava Ren näytti laatimansa reportaasin otsikolla ”Varastettujen lapsien maa” ja Nadežda Jermolajevalta (siirryt toiseen palveluun) ilmestyi 25. päivänä peräti kolmen jutun sarja (siirryt toiseen palveluun) otsikolla ”Lapsikaappaus suomalaisittain”. Ja niin oli helvetti jälleen irti.

Televisiossa ja radiossa tapausta selosti Johan Bäckman, (siirryt toiseen palveluun) joka vakuutti, että sosiaaliviranomaisilla on Suomessa avoimen russofobisen asenteensa lisäksi kirjalliset ohjeet, joiden mukaan venäläisiltä äideiltä on otettava lapset pois, estettävä lasten palauttaminen Venäjälle ja pidettävä heidät Suomessa. Astahov löi löylyä (siirryt toiseen palveluun) kiukaalle nimeämällä neljä naista, joilta Suomen viranomaiset olivat vieneet lapset, ja väitti, että ainakin 50 muuta naista on samassa tilanteessa. Lisäksi tuhannet ovat joutuneet Suomen ja Venäjän välillä vallitsevan oikeudellisen tyhjiön panttivangeiksi.

Itar-Tassin Suomen kirjeenvaihtaja Julia Andrejeva yritti (siirryt toiseen palveluun) 23.1. rohkeasti viestittää, ettei väite kaksosten huostaanotosta pitänyt paikkaansa. Seuraavana päivänä samalle kannalle oli asettuvinaan myös Venäjän ulkoministeriö, joka kuitenkin muotoili tiedotteensa erittäin ovelasti. Se ilmoitti, ettei voinut vahvistaa Venäjän mediassa esiintyneitä väitteitä – ne siis olivat joko tosia tai perättömiä. Vaikka keskeiset mediat julkaisivat oikaisun, ne lukivat sen oikein: raportointi Suomessa huostaan otetuista kaksosista jatkuu Venäjällä kuin mitään oikaisua ei olisi koskaan ollutkaan.

Informaatiosodan moniosaaja

Lopuksi pieni tyylinäyte nykyaikaisen informaatiosodan todelliselta moniosaajalta. Viikkojulkaisu Rossijskie vesti julkaisi (siirryt toiseen palveluun) tammikuussa Oleg Dvinskijn artikkelin ”Troijan hevonen Venäjän sydämessä”. Siinä tarkasteltiin hanketta, jonka mukaan ”ulkomaisia agentteja” koskevan lain soveltamisalaa tulisi Venäjällä laajentaa koskemaan myös ulkomaisessa omistuksessa olevaa mediaa.

Erityistarkastelussa oli suomalainen Sanoma Independent Media ja sen Venäjällä omistamat julkaisut, joista arvostetuin on talouslehti Vedemosti. Suomalaisena asiantuntijana oli tällä kertaa politologina esiintynyt Johan Bäckman,

Suomalaisyrityksen omistajien taustasta hän selosti, kuinka Eljas Erkko oli aikanaan tehnyt kaikkensa saadakseen aikaan Talvisodan Suomen ja Neuvostoliiton välille. Yhtiön rantautuminen Venäjälle oli taas Venäjän vastaiseen propagandaan erikoistuneen Aatos Erkon idea: ”Kyseessä on Venäjän Oranssin vallankumouksen pesäke. Sieltä käsin levitetään ultraliberaalia länsimaista ideologiaa, pornografiaa ja propagoidaan homoseksualismia”, Bäckman selvitti.

Varmemmaksi vakuudeksi hän kertoo, kuinka Sanoma lähettää toimittajansa erikoiskursseille Englantiin ja Yhdysvaltoihin, jotta he voisivat tehokkaammin käydä informaatiosotaansa Venäjää vastaan.