Koirien hemmottelu ja tarvikekauppa kirittävät alaa miljardiluokkaan

Koira-alasta kasvanut iso bisnes Suomeen. Alan liikevaihto on kolminkertaistunut 2000-luvulla

talous
Grafiikka.
Yle Uutisgrafiikka
koiraa uitetaan altaassa
Lemmikeille on tarjolla yhä enemmän hyvinvointipalveluja kuten koirauintia tai hierontaa.

Lemmikkikoiriin liittyvä liiketoiminta on ollut pitkään kasvussa. Alan liikevaihto on 2000-luvulla yli kolminkertaistunut ja pyörii jo vajaassa miljardissa eurossa vuosittain.

- Nyt ovat nousussa koiratarvikkeiden ostamiset ja erilaiset palvelut. Lemmikille ostetaan entistä enemmän hihnoja, pantoja ja makupaloja. Koirille myös tarjotaan hyvinvointipalveluja eli koirahierontaa, uintia, vesijumppaa ja sen sellaista. Näitä palveluja on entistä enemmän tarjolla nykyään, sanoo viestintäpäällikkö Kaija Unhola Kennelliitosta.

Lemmikille ostetaan entistä enemmän hihnoja, pantoja ja makupaloja. Koirille myös tarjotaan hyvinvointipalveluja eli koirahierontaa, uintia, vesijumppaa ja sen sellaista.

Tarvikkeet ja palvelut muodostavat kuitenkin vain pienen osan lemmikinomistajan koiramenoista. Pia Satopään Turun ammattikorkeakoulussa tekemä tuore selvitys osoittaa, että suurin menoerä on ruoka (ks. taulukko). Siihen sujahtaa lähes 40 prosenttia koirasta koituvista kuluista. Eläinlääkärireissut ja kilpailumatkat verottavat pussia nekin suuresti.

Vähiten kuluu rahaa koiratarvikkeisiin ja erilaisiin hyvinvointipalveluihin, kuten koirauintiin tai hierontaan.

Yhden koiran ylläpitoon kuluu vuodessa reilu tuhat euroa, kuukaudessa noin satanen. Koiraharrastuksen alkuun kuuluva pennunosto keventää lompakkoa keskimäärin tuhatlappusella. Pentukaupassa pyörii vuosittain noin 50 miljoonaa euroa.

Suomessa elelee nyt noin 650 000 koiraa. Niistä 80 prosenttia eli puoli miljoonaa on puhdasrotuisia.