Näppärä taittopyörä on yleistynyt junissa – katso video

Junassa ilmaiseksi kulkeva taittopyörä säästää aikaa ja rahaa. Taittis tuntuu ajaessa ihan tavalliselta fillarilta.

Kotimaa
Ville Parkkinen ja taittopyörä Helsingin rautatieasemalla.
Ville Parkkinen näyttää, kuinka nopeasti taittopyörän kokoaminen käy kokeneelta tekijältä.

Muutama siipimutterin pyöräytys, satula ylös, tanko paikalleen ja taittopyörä on valmis matkaan. Aikaa pyörän kokoamiseen kuluu alle 20 sekuntia. Moni on juna-asemilla ihmetellyt näitä näppäriä fillarinrakentajia. Taittopyörästä, eli taittiksesta, on kehkeytymässä kaikessa hiljaisuudessa junamatkailun hittituote.

- Viimeisen parin vuoden aikana on alkanut näkyä enenevässä määrin taittopyöriä. Silloin kun aloitin, en oikeasti muita nähnyt, hyvinkääläinen taittopyöräaktiivi Ville Parkkinen sanoo.

Taittis kerää katseita

Kymmenisen kiloa painava taittopyörä on suojapussissa kuin mikä tahansa kassi. Asemilla hauskan näköinen vekotin vetää hymyileviä ihmisiä ympärille kuin suloinen koiranpentu. Parkkinen joutuukin vastaamaan lähes päivittäin ihmisten uteluihin. Ja faktat kuultuaan kiinnostus sen kuin lisääntyy.

- Voit ottaa sen minne tahansa mukaan, se on melkoisen hyvä ajaa. Se ajaa käytännössä kuin iso pyörä, välitysten avulla pääset nopeasti. Taittopyörä lisää liikkuvutta ja erityisesti säästää aikaa, Parkkinen luettelee.

Saa kuljettaa junassa ilmaiseksi

Myös VR suhtautuu myönteisesti taittopyöriin, ne saa kuljettaa ilmaiseksi paikallisjunissa. Normaalista fillarista pitää maksaa 4,20.

Taittopyöriä on monen hintaisia ja mallisia. Halvimmat saa muutamalla satasella ja kalleimmista saa pulittaa yli tuhat euroa.

- Kannattaa kiinnittää huomiota siihen, minkälaisessa käytössä pyörää käyttää. Jos ajaa päivittäin, on tärkeää, että se on helppo taittaa ja kuljettaa, Parkkinen opastaa.