Euroopan lääkevirasto: E-pillereiden riskeistä tiedotettava

Viraston mukaan yhdistelmäehkäisyvalmisteita ilman ongelmia käyttäneiden naisten ei ole syytä lopettaa niiden käyttöä, mutta käyttäjille on kerrottava laskimoveritulppariskistä ja tulpan oireista

terveys
E-pillereitä naisen kädessä.
Antti Aimo-Koivisto / Lehtikuva

Euroopan lääkevirasto muistuttaa, että E-pillereiden hyödyt ovat edelleen riskejä suuremmat. Viraston lääketurvallisuuden riskinarviointikomitea (PRAC) on selvittänyt laskimoveritulpan riskiä, joka liittyy yhdistelmäehkäisyvalmisteisiin.

PRAC:n mukaan yhdistelmäehkäisyvalmisteita ilman ongelmia käyttäneiden naisten ei ole syytä lopettaa niiden käyttöä, mutta käyttäjille on kerrottava laskimoveritulppariskistä ja tulpan oireista. Myös yksilölliset riskitekijät on syytä punnita, kun ehkäisymenetelmää valitaan, PRAC korostaa.

PRAC:n selvityksen mukaan kaikkiin yhdistelmäehkäisyvalmisteisiin liittyvät laskimoveritulpan riski on pieni, mutta valmisteiden välillä on pieniä eroja. Riski myös muuttuu ajan myötä: riskitekijöitä ovat mm. tupakointi, lihavuus, ikä, migreeni ja laskimoveritulppien esiintyminen suvussa. Tämän vuoksi lääkärin on otettava valmisteiden väliset erot huomioon veritulppariskiä arvioidessaan, PRAC toteaa.

Vaikka riski laskimoveritulppaan onkin pieni, terveydenhuollon ammattilaisten on syytä tunnistaa veritulpan oireet, PRAC korostaa. Oireita ovat esim. kipu tai turvotus alaraajassa, äkillinen selittämätön hengenahdistus tai ylä- tai alaraajan heikkous tai tunnottomuus.

Viime aikoina tiedotusvälineissä on kerrottu useista tapauksista, joissa nuori nainen on saanut veritulpan. Tulppa on yhdistetty ehkäisypillereiden käyttöön. Mm. keskustan varapuheenjohtaja Annika Saarikko kertoi syyskuussa (siirryt toiseen palveluun) saaneensa veritulpan osaksi juuri e-pillereiden vuoksi.