2 000 euron nettipelivoitto jäi saamatta - ei voi mitään

Ulkomaiset nettipelisivustot hankkivat entistä aggressiivisemmin asiakkaita Suomesta. Myyntikirjeessä ei kuitenkaan kerrota, että suomalaisasiakkaan voitto voi jäädä saamatta muotoseikkojen takia. Suomalainen kuluttajasuoja ei ulotu laittomasti Suomessa toimiviin nettipeliyhtiöihin.

Kotimaa
nettipeli, rahapeli

Ulkomaisten nettipelisivustojen markkinointi Suomessa kiihtyy. Pelisivustot pyrkivät houkuttelemaan uusia asiakkaita sähköpostitse, mutta viime aikoina myös suoramarkkinoinnin keinoin.

Lappeenrantalaismies sai monissa eri maissa toimivalta Casino Rewards -yhtiöltä suomenkielisen kirjeen, joka sisälsi 50 euron pelirahalahjoituksen. Pelitilin avauksen yhteydessä lahjoitus aktivoituisi, mikäli asiakas sijoittaisi pelitilille omaa rahaa vähintään saman summan.

Myyntikirjeessä maalailtiin haavekuvia isoista nettipelivoitoista. Mikäli ongelmia ilmenisi, asiakas voisi soittaa maksuttomaan palvelunumeroon, kirje viestitti.

Palvelua vain englanniksi

Lappeenrantalaismies avasi pelitilin UK Casino Club -pelisivustolla. Sivusto toimii englannin kielellä. Mies siirsi luottokortilla 50 euroa pelitililleen. Lahjoitusrahaa ei pelitilille ilmestynyt, vaikka asiakas oli kirjautuessaan käyttänyt kirjeessä mainittua lahjoituskoodia.

Tässä vaiheessa mies soitti maksuttomaan palvelunumeroon. Numerossa vastasi englantia puhuva henkilö, eikä palvelua ollut saatavilla suomeksi. Vaimo tuli apuun ja keskusteli asiakaspalvelijan kanssa. Puhelimessa annettiin ohjeet lahjoituksen siirtämiseksi pelitilille, mutta ohjeiden anto kesti todella pitkään.

Asiakas halusi puhelun venyessä varmistaa, oliko puhelu todella maksuton. Nyt kävi ilmi, että puhelu olikin maksullinen. Ilmaisia puheluita suomalaismiehelle annettuun numeroon saattoivat soittaa vain ne asiakkaat, jotka ottivat yhteyttä Iso-Britanniasta. Myös yhdysvaltalaisille ja australialaisille olisi ollut omat maksuttomat numerot. Puhelun hintaa suomalaisasiakkaalle asiakaspalvelu ei osannut kertoa.

Voitto jäi saamatta

Lappeenrantalaismies oli onnekas ja sai sadalla eurollaan kahden tuhannen euron voiton. Ongelmaksi koitui nyt, miten voiton voi siirtää omaan käyttöön. Siirto osoittautui monimutkaiseksi operaatioksi, sillä nyt tarvittiin runsaasti todisteita siitä, että luottokorttitili on tosiaan miehen oma.

Pelisivuston hallinnointipalveluun piti lähettää sähköpostitse muun muassa ote passista, pankkikortin kuva sekä kuva tiliotteesta. Miestä arvelutti tällaisten dokumenttien lähettäminen bittiavaruuteen, mutta iso pelivoitto houkutteli. Tiedot lähetettiin.

Pelaaja oli käyttänyt perheen yhteisen tilin sivukorttia. Se oli virhe. Pelisivusto jäädytti sekä asiakkaan pelitilin että voiton. Syynä oli yhtiön mukaan "yritys siirtää voittoja muulle kuin omalle tilille". Yhtiö ei hyväksynyt sivukortin haltijaa tilinhaltijaksi eikä niellyt selityksiä, että Suomessa monessa kotitaloudessa on tällaisia perheenjäsenkortteja. Miehen sijoittaman 50 euron pelirahan yhtiö kuitenkin palautti luottokorttitilille.

Kaikessa asioinnissa lappeenrantalaismies olisi tarvinnut englannin kielen taitoa. Suomeksi lähetetty myyntikirje oli antanut ymmärtää muuta, joten asiakkaan pettymys oli suuri.

Mies lopetti nettipelaamiseen tähän kokeiluun. Hänen pelivoittonsa jäi lopultakin saamatta.

Nyt mies odottaa kauhuissaan seuraavaa puhelinlaskua.

Jutussa esiintyvä lappeenrantalaismies on jutun kirjoittaneen toimittajan puoliso. Tieto lisätty 13.12.2013.