Helsingin Bulevardistako joukkoliikennekatu?

HSL haluaa parantaa raitioliikenteen nopeutta. Yhtenä ratkaisuna pohditaan Bulevardin sulkemista autoliikenteeltä pelkästään joukkoliikenteen käyttöön.

liikenne
Raitiovaunuja Mannerheimintiellä
Pitkä letka raitiovaunuja jumiutui MannerheimintielleYLE / Pia Hagström

Helsingin seudun liikenne haluaa nopeuttaa raitiovaunujen kulkua.

HSL on teettänyt viime vuonna suunnitelman, jolla raitiovaunuliikenteen matka-aikoja saadaan nopeutettua. Linjojen 2, 3 ja 7 kehittämissuunnitelmaan on listattu yli 30 erilaista parannusehdostusta.

Useimmat nistä ovat pieniä korjauksia kuten kaistamaalauksia, liikennemerkkien siirtoja tai pysäköintipaikkojen poistoja.

Yhtenä ehdotuksena esitetään Bulevardin muuttamista kokonaan tai osittain joukkoliikennekaduksi. Raportin mukaan Bulevardi ei nykyisellään sovellu luotettavalle ja nopealle joukkoliikenteelle. Kadulla on liikaa toimintoja ja liian vähän tilaa niille, sanoo HKL:n johtokunnan puheenjohtaja Otso Kivekäs.

- Yksi vaihtoehto on siirtää Bulevardin pyörätiet Uudenmaankadulle tai Lönnrötinkadulle, jotta kadusta tulee väljempi.

Kivekkään mukaan myös autopaikkojen siirtäminen pois Bulevardilta voisi olla vaihtoehto.

- Kaikki nämä toimenpiteet vaativat kuitenkin lisäselvityksiä, Kivekäs täsmentää.

Bulevardin lisäksi Helsingissä pohditaan myös toisen vilkkaan katuosuuden muuttamista joukkoliikennekaduksi. Osa Helsingin päättäjistä haluaa Hämeentielle henkilöautojen sijasta lisää pyöräteitä ja joukkoliikennettä.

Jyrkimpänä ehdotuksena raitiovaunuliikenteen nopeuttamista pohtivassa raportissa mietitään pysäkkivälien pidentämistä ja liikenteen keskittämistä vain vilkkaimmille pysäkeille.

Vaikka raitioliikenne on nykyisellään hidasta, ovat matkustajat tyytyväisiä matkanteon nopeuteen.