Fysioterapeutti niska- ja hartiavaivoista: Älä venyttele

Kun niska on jumissa, moni venyttelee. Se ei välttämättä auta vaivoihin.

Aamu-tv
OMT fysioterapeutti Ulla Parviainen opastaa venytysliikkeissä Aamu-tv:ssä.
Fysioterapeutti Ulla Parviainen neuvoi aamu-tv:n katsojille, miten hartiakivut voisi estää ja mitä jumiutuneille lihaksille voi tehdä.

Niska- hartiaseudun vaivat ovat erittäin yleisiä. Monesti niskassa tuntuu kiristystä, ja silloin tekee mieli venytellä. Ylen Aamu-tv:ssä vieraillut fysioterapeutti ei kuitenkaan suosittele venyttelyä, ainakaan ainoana hoitokeinona.

- Harvemmin niska- hartiaseudulla todellinen ongelma on, että lihas olisi kiristynyt tai lyhentynyt. Nykytiedon mukaan ongelmat ovat enemmänkin toiminnallisia, liikkeen ja asennon kontrollista aiheutuvia toimintahäiriöitä, fysioterapeutti Ulla Parviainen selitti.

- Nämä kiristyksen tunteet johtuvat siitä, että ylikuormitetaan pinnallisia, liikuttavia lihaksia, koska tukevat, syvät lihakset eivät toimi kunnolla. Siitä tulee kiristyksen ja puristuksen tunne, koska lihas on tehnyt ylitöitä ja se koittaa ilmoittaa, että tämä ei ole enää kovin kivaa, hän jatkoi.

- Jos todetaan, että lihas on lyhentynyt tai kiristynyt, niin venyttely voi auttaa tai ei ainakaan todennäköisesti pahenna oireita. Mutta lähtisin erityisesti siitä, että koitettaisiin selvittää toiminnallinen syy taustalla.

- Jos tukilihaksisto ei aktivoidu kunnolla, niin venyttely ei poista ongelmaa. Niin kauan pinnalliset lihakset kiristyvät, kun niiden on tarve kompensoida puutteellista toimintaa.

Parviainen muistuttaa, että yksi niskakipujen riskitekijöistä on jatkuvan staattisen työn tekeminen ja saman liikeen toistaminen.

- Asennon korjaaminen 10-15 minuutin välein helpottaisi niska-hartiaseudun olotilaa. Työtä pitäisi myös tauottaa, ettei istu liian pitkään putkeen, Parviainen neuvoo.