Miksi lentokoneen transponderin voi kytkeä pois päältä – lentäjät ihmettelevät Malaysia Airlinesin tapausta

Toisiotutkavastaimen sammuttaminen voi joissain harvinaisissa tapauksissa olla perusteltua. Lentäjät kuitenkin ihmettelevät, miksi mysteerikoneen tärkein viestilaite sammutettiin.

Malesialaiskone
Malesialaiset lapset kuvaavat  Malaysian Airlinesin lentokonetta Kuala Lumpurin kansainvälisellä lentokentällä.
Malesialaiset lapset kuvasivat Malaysian Airlinesin lentokonetta Kuala Lumpurin kansainvälisellä lentokentällä maanantaina.Manan Vatsyayana / AFP

Malaysia Airlinesin kadonneen lentokoneen etsinnät ja sen kyydissä olleiden 239 ihmisten pelastaminen ovat vaikeutuneet merkittävästi, koska koneen transponderi eli toisiotutkavastain oli pois päältä.

Transponderi on lentokoneen kaikkein tärkein viestilaite, jonka avulla lennonjohtajat tunnistavat koneita ja seuraavat niiden reittiä. Kun laite kytketään koneen ohjaamossa pois päältä, kone katoaa lennonjohdon toisiotutkalta.

Lennon MH370 kohtaloa selvittävät viranomaiset uskovat, että koneen transponderi kytkettiin tahallisesti pois päältä. Uutistoimisto AP selvitti, miksi tärkeän viestilaitteen ylipäätään voi sammuttaa lentokoneen ollessa ilmassa.

Sammuttamiselle muutama hyvä syy

On hyvin harvinaista, että lentäjä sammuttaa transponderin, mutta sille on muutama hyvä peruste. Yksi syy on se, että ajoittain laite menee epäkuntoon ja antaa vääriä lukemia.

Lisäksi siihen voi tulla oikosulku tai tulipalo. Tällaisessa tapauksessa lentäjät mieluummin sammuttavat transponderin kuin ottavat riskin tulen leviämisestä ohjaamoon tai muualle koneeseen.

Aiemmin lentäjät kytkivät transponderin pois päältä koneen ollessa lentokentällä, jotta lennonjohtajat eivät huku yhdestä paikasta tuleviin signaaleihin. Tämä on kuitenkin vähentynyt, koska lentäjät käyttävät nykyään "liikkuvaa karttaa" , joka näyttää muiden maassa olevien koneiden sijainnin.

Järjestelmä auttaa lentäjiä navigoimaan lentokentällä turvallisesti.

– Niin kauan kuin on lentäjiä, heillä on mahdollisuus kytkeä järjestelmä pois päältä, sanoo Journal of Transportation Security -lehden päätoimittaja Andrew Thomas.

Toinen lentäjä ei välttämättä huomaa sammuttamista

Lentokoneissa on kaksi transponderia, joita hallinnoidaan ohjaamossa olevilla kahdella nappia. Kun yksi transponderi on päällä, toinen on tavallisesti standby-tilassa.

Pois päältä transponderi kytketään kääntämällä nappia off-asentoon. Ensimmäisen sammuessa toinen transponderi ei automaattisesti aktivoidu, vaan myös sen kytkintä pitää kääntää.

Malaysia Airlinesin tapauksessa näyttää siltä, että yksi transponderi kytkettiin pois päältä, eikä toista pantu päälle.

Entisen United Airlinesin lentäjän ja Boeing 777 -kouluttajan Ross Aimerin mukaan on mahdollista, että lentäjä voi kääntää transponderin pois päältä toisen lentäjän huomaamatta, jos tämä katsoo muualle tai tekee muita tehtäviä.

Jos kone on yhteydessä lennonjohtoon ja koneen transponderisignaali katoaisi, lennonjohtaja huomauttaisi asiasta lentäjille. Mutta jos ohjaamo ei ole yhteydessä lennonjohtoon, toinen lentäjä ei välttämättä huomaa transponderin olevan pois päältä, nykyisin Aero Consulting Expertsiä johtava Aimer sanoo.

Lentäjät ovat hämillään teoriasta, jonka mukaan joku olisi kytkenyt kadonneen malesialaiskoneen transponderin pois päältä.

– Lentäjien keskuudessa pohditaan, miksi ihmeessä kukaan olisi tehnyt sellaista, sanoo Boing 737 -koneen kapteeni John Gadzinski.

Lähteet: AP