OAJ on huolissaan Helsingin suunnitelmista vähentää koulunkäyntiavustajia

Helsinki suunnittelee luopuvansa kokonaan koulukohtaisista avustajista. OAJ:n mukaan koulumaailma on jo valmiiksi ahtaalla useiden säästötoimien johdosta ja avustajien poistuminen lisää opettajien paineita.

Kotimaa
Ala-asteen oppilas tekee matematiikan tehtäviä.
YLE

Helsinki suunnittelee luopuvansa kokonaan koulukohtaisista avustajista. Lähtöpassit koskevat lähinnä määräaikaisia kouluavustajia, sillä säästöt eivät ulotu oppilaiden henkilökohtaisiin avustajiin. Kaupunki laskee säästävänsä leikkausten myötä 2,7 miljoonaa euroa. OAJ:ta suunnitelmat huolestuttavat.

- Kouluista on jo viety omat rehtorit ja vähennetty tuntimäärät minimiin. Näiden lisäksi erityisluokat on lakkautettu ja erityisluokkaopetusta tarvitsevat siirretty yleisopetuksen ryhmiin. Eli nyt jos halutaan pitää luokassa edes opettaja, niin avustajaresurssi on oikeastaan enää ainut, josta voi säästää. Helsingin uutinen ei sinänsä yllätä, mutta huolestuttaa kyllä, sanoo OAJ:n kehittämispäällikkö Nina Lahtinen.

Lahtisen mukaan opettajien jaksaminen on jo nyt koetuksella eivätkä uudet säästöt helpota tilannetta luokkahuoneissa.

- Se innostuneisuus ja oppimisen ilo kouluissa pitäisi säilyttää. Se tapahtuu sillä, että me kaikki aikuiset ymmärretään, että ehkä säästämisen kohde on nyt väärä.

Tarvitaanko avustaja opettajalle vai oppilaalle

Raju avustajien vähentäminen näkyy Lahtisen mukaan nopeasti koululuokissa, joissa on totuttu siihen, että paikalla on kaksi aikuista.

- Ei se ainakaan lisää työrauhaa ja kaaostahan siitä seuraa, jos nämä lapset, jotka tarvitsevat oppimisen ohjauksessa aikuisen viereensä, jätetään sinne isoon ryhmään yhden opettajan vastuulle. Eli jos siellä on ollut tarve avustajalle, niin ei sitä voida ottaa pois.

Lahtisen mukaan tulee kuitenkin harkita onko se opettaja vai avustaja, jota sinne luokkaan tarvitaan työpariksi.

- Pitää miettiä onko se avustaja ollut siellä alun perin auttamassa lasta keskittymään ja ottamaan opetusta vastaan, vai onko hänestä tullut tuki opettajalle, jotta luokka voitaisiin jakaa pienempiin ryhmiin. Siitä ei pitäisi lähteä, että ryhmään integroidut erityishuomiota vaativat oppilaat sysättään avustajan vastuuulle.

Joissakin tapauksissa muutaman avustajan korvaaminen opettajalla voisi Lahtisen mukaan olla toimivampi ratkaisu. Lahtinen toivookin, ettei budjettiriihessä kaavailtuja resursseja korvamerkitä liian tarkasti.

- Budjettiriihessä kaavaillaan, että 10 miljonaa kohdennettaisiin erityisopetuksen rahoittamiseen ja etenkin avustajien resursseihin. Tältä osin toivon, ettei rahaa linjattaisi nimenomaan vain avustajille, vaan erityisavustuksen järjestäjällä pitäisi olla lähtökohtaisesti päätösvalta siihen, että mitä avun muotoja kouluissa tarvitaan.