MOOC – Uusi tie yliopistoon vai uhka koko koulutusjärjestelmälle?

Yhä useampi nuori voi löytää opintojen pariin massiivisten verkkokurssien eli MOOCien kautta. Esimerkiksi Helsingin yliopiston tietojenkäsittelytieteen laitokselle jo kolmasosa opiskelijoista tulee niiden avulla. MOOCien on ennakoitu jopa mullistavan koko korkeakouluopiskelun, mutta omaan kuolemaansa yliopistot eivät usko.

Kotimaa
Tietokoneen näppäimistö.
Yle

Matopelin koodi syntyy Joni Salmen näpeissä jo näppärästi. Toista vuotta tietojenkäsittelytiedettä opiskeleva Salmi tuli Helsingin yliopistoon perinteisestä reitistä poiketen itseopiskelun kautta. Käytännössä Salmi suoritti nykyisen laitoksensa tarjoaman MOOCin (massive open online course)

Näyttää siltä, että opinnotkin menevät keskimäärin paremmin heillä, jotka tulevat MOOCin kautta.

Jaakko Kurhila

eli massiivisen avoimen verkkokurssin, jonka läpäisy avasi suoraan ovet opintoihin.

– Mulla oli datanomin tutkinto ja totesin, etten näillä taidoilla vielä pärjää työelämässä niin hyvin kuin haluaisin. Sitte törmäsin jossain tähän MOOCiin, lähdin tekemään ja innostuin. Lopulta huomasin oppineeni 12 viikon aikana enemmän kuin koko kolmivuotisessa datanomi-tutkinnossa, Salmi kehuu.

Kurssin läpäisy tiesi vauhdikasta lähtöä opintoihin, sillä samalla tuli ansaittua opintopisteitä ennen kuin koulun penkkiä oli virallisesti kulutettu päivääkään.

– Tästä reitistä oppi suoraan, että millainen tämä ala on, toki se mulle oli tuttua muutenkin, mutta myös yhdeksän opintopistettä tuli heti sinne opintorekisteriin.

Pelkkää PR:ää tai oikeaa oppimista?

Etenkin matemaattisella ja teknisellä puolella MOOCit ovat olleet suosittuja. Esimerkiksi Helsingin yliopiston tietojenkäsittelytieteen opiskelijoista yli 70 tuli viime haussa sisään verkkokurssin kautta, 150 perinteisellä haulla.

MOOCeista on viime vuosina ennakoitu jopa koko nykyisen koulutusjärjestelmän romuttajaa, kun käytännössä kuka tahansa voi opiskella eri yliopistojen ja yksityisten tarjoamilla kursseilla.

Yliopistoissa ei kuitenkaan olla vielä pakkaamassa kimpsuja kasaan, vakuuttaa tietojenkäsittelytieteen laitoksen opintoesimies Jaakko Kurhila Helsingin yliopistosta.

– Se innostus mikä MOOCeista on ollut, on selvästi ollut ylimitoitetti. Mutta on niillä ollut vaikutustakin, että nyt opiskelijat pääsee näkemään ja vertailemaan miten eri paikoissa opetetaan ja näyttää siltä, että opinnotkin menevät keskimäärin paremmin heillä, jotka tulevat MOOCin kautta.

Kurhilan laitoksella MOOCit ovat syntyneet muun opetustyön kehittämisen ohessa. Hän arvosteleekin sitä, että monet verkossa pyörivät kurssit ovat vain markkinointia eivätkä todellista opetussisältöä.

Lopulta huomasin oppineeni 12 viikon aikana enemmän kuin koko kolmivuotisessa datanomi-tutkinnossa.

Joni Salmi

– Maailmalla olevissa MOOCeissa ongelma on se, ettei ole mitään luotettavaa tahoa, joka vois vähääkään arvioida niitä eli kun menee osallistumaan johonkin MOOCiin ei tiedä ollenkaan mitä saa. Jonkin verran on sosiaalisia listoja verkossa, joiden avulla voi arvioida mikä olisi hyvä ja mikä ei. Mutta liian suuri osa maailmalla olevista MOOCeista on pelkkää markkinointia ja pr:ää. Aivan liian helppoja kursseja, joissa keskitytään ihan johonkin muuhun kuin oppimiseen ja sen tukemiseen, Kurhila sanoo.

Verkko vauhdittaa opintoja

Koodauksen merkitystä tulevaisuuden työkaluna on korostettu Suomessa viime aikoina kovasti, ja osa lukioista tarjoaa jo nyt koodaus-MOOCeja osana opintoja.

Yliopistolle ne ovat hyvä tapa houkutella vaikkapa koodauksesta kiinnostuneita nuoria. Samalla kun kurssien käyttäjämäärä kasvaa yliopisto saa arvokasta tietoa siitä millaisia virheitä koodari-opiskelijat tekevät ja miten oppimista voisi parantaa.

Uusin, yliopistoon pääsyyn parhaimmillaan johtava tietojenkäsittelytieteen MOOC (siirryt toiseen palveluun)avautuu tammikuun 23. päivä. Laitos ennakoi, että tulijamäärä verkon kautta kasvaa myös tulevana keväänä.

Jo tiensä opinahjoon selvittänyt Joni Salmi toivoo hänkin lisää verkko-oppimista.

– Niitä voi tehdä nopeammin kuin mitä muuten tekisin opintoja. Esimerkiksi matematiikan kurssit menee tietyssä tahdissa, että kerran viikossa tulee tehtäviä, mutta jos pystyn tekemään kaikki 12 viikkoa vaikka viikossa niin se on jo huima ero, jos osaan ne asiat kunnolla.