Suomalaiset katsovat televisiota yhä yli kolme tuntia päivässä

Tv:n katsominen on liki tuplaantunut 90-luvulta. Viime vuonna katseluaikaa edellisvuodesta nostivat erityisesti suuret urheilutapahtumat. Television katselua mittaa Finnpanel.

media
Sofi Oksanen ja Hannes Hynönen tanssilattialla itsenäisyyspäivän vastaanotolla presidentinlinnassa Helsingissä.
Itsenäisyyspäivänä yli kaksi miljonaa katsojaa seurasi Sofi Oksanen ja Hannes Hynönen pyörähdystä tanssilattialla Ylen välittämällä itsenäisyyspäivän vastaanotolla presidentinlinnassa Helsingissä.Heikki Saukkomaa / Lehtikuva

Television asema suomalaiskodeissa on yhä vahva. Televisiota katsotaan monta tuntia päivässä siitä huolimatta, että muun muassa sosiaalisen median seuraaminen lohkaisee ihmisten ajasta yhä suuremman siivun.

Yleisradion kanavat keräsivät viime vuonna yhteensä 44,1 prosenttia, MTV:n kanavat 27,9 prosenttia ja Nelonen Median kanavat 15,1 prosenttia katseluajasta.

Kanavista TV1 on edelleen katsotuin. Kanava keräsi 26,4 prosenttia vuorokauden aikana katseluun käytetystä ajasta. Toiseksi katsotuin oli MTV3, jonka osuus katselusta oli 17,4 prosenttia. Niin sanotusta prime time -katselussa, illalla kello 18-23 välillä, nämä kaksi kanavaa olivat tasoissa.

Television katselu on kahminut jatkuvasti lisää tilaa ihmisten arjesta. Vielä 1990-luvulla oli tarjolla vain kolme ilmaista kanavaa, kun nyt maksuttomia kanavia on 15. television katsomisaika onkin liki kaksinkertaistunut

Suuri yleisö kertyy urheilun ja viihteen äärelle

Vuoden 2014 katsotuin ohjelma oli perinteiseen tapaan TV1:n Itsenäisyyspäivän vastaanotto. Ohjelmaa seurasi keskimäärin 2 147 000 katsojaa. Toiseksi eniten katsottiin TV1:n itsenäisyyspäivän tv-uutisia klo 20.30. Kolmanneksi katsotuimmaksi ohjelmaksi nousi TV2:n Sotshin olympiakisojen 9. kilpailupäivä helmikuussa 2014. Sitä seurasi keskimäärin 1 784 000 katsojaa.

Vuoden aikana järjestetyt lukuisat kansainväliset urheilun arvokisat näkyivät muutenkin katsojatilastoissa. Kymmenen katsotuimman ohjelman joukossa jopa puolet oli urheilun arvokisalähetyksiä. Suomessa katsotaan muita Pohjoismaita enemmän urheilua, sillä meillä suurimmat urheilukisat nähdään pääsääntöisesti maksuttomilla kanavilla.

Urheilun lisäksi isoja yleisöjä kiinnosti viihde. Kun urheilun arvokisalähetyksiä ei huomioida, yksittäisistä lähetyksistä kolmanneksi eniten katsojia keräsi MTV:n Putous tammikuun lopulla. Putous-lähetyksen keskikatsojamäärä oli 1 608 000 katsojaa. Nelosen _Vain Elämää _Vesa-Matti Loirin päivä syyskuussa keräsi sekin yli miljoona katsojaa. Uutuussarjoista kiinnostusta herätti MTV:n Tähdet, tähdet.

Televisio ruokkii sosiaalista mediaa ja päin vastoin

Suomalaiset katsovat televisiota mielellään silloin, kun ohjelmat lähetetään. Tallentamisesta ei ole tullut niin suosittua kuin luultiin. Tässä suomalaiset eroavat jälleen muista pohjoismaalaisista, kertoo Finnpanelin toimitusjohtaja, Lena Sandell.

– Vaikka aika monilla on tallentava boksi tai mahdollisuus katsoa ohjelmia jälkikäteen kanavien netti-tv-palveluista, niin suurin osa yleisöstä haluaa katsoa live-lähetystä.

– Alle 25-vuotiaat katsovat ennakkoluulottomammin tallenteita ja seuraavat nettipalveluja eri päätelaitteilla, summaa Sandell.

Katsojat ovat usein yhtäaikaa läsnä sosiaalisessa mediassa ja omassa olohuoneessaan katsomassa televisio-ohjelmaa. Ohjelmia kommentoidaan Facebookissa ja niistä twiitataan.

– Maailmalla ja meillä on tutkimustuloksia siitä, että somessa vaikuttavat katsojat ovat sitoutuneempia faneja kuin muut, kertoo MTV3:n sosiaalisen tv:n tuottaja Martti Lindholm.

Somettavat katsojat ostavat ohjelmaan liittyviä tuotteita muita hanakammin, myöntää Lindholm. Sosiaalinen media voi myös sitoa katsojat ohjelmaan jollain muulla tavalla Ylen Docventures-sarjan tavoin.

– Ihmiset saivat vaikuttaa sisältöön ennennäkemättömällä tavalla. Veikkaisin, että osallistaminen oli esillä jo silloin, kun ohjelmaa vasta ideoitiin, arvelee Lindholm.

Docventures-ohjelmaan saattoi ehdottaa kiinnostavia dokumentteja jo ennen ohjelman alkua. Kiinnostavat vieraat ja elokuvat keskusteluttivat myös jälkikäteen. Katsojat saivat niin ikään kysyä dokumentin jälkeen nähtävän keskusteluosuuden vierailta omia kysymyksiään.

– Mahdottoman hienoa vuorovaikutusta, kehuu Martti Lindholm.

Sosiaalinen media onkin tullut kiinteäksi osaksi television katselua. Suorien lähetysten aikana voi somessa havaita käyttöpiikkejä. Vuonna 2014 eniten twiittauksia kertyi jääkiekon MM-kisojen finaalipäivänä.

Nelosen Vain elämää nousi maailman toiseksi twiitatuimmaksi aiheeksi heti ensimmäisellä esityskerralla.