Ovela kettu saa koreilla vaatteilla

Kansallisoopperassa saa ensi-iltansa Leoš Janáčekin Ovela kettu -ooppera, jossa visuaalisuudella on tärkeä rooli. Koko näyttämökuvan on tehnyt maamme menestyneimpiin suunnittelijoihin kuuluva Klaus Haapaniemi.

kulttuuri
Ovela Kettu Kansallisooppera.
Heikki Tuuli / Kansallisooppera

Maamme tunnetuimpiin graafisiin suunnittelijoihin kuuluva Klaus Haapaniemi on tottunut työskentelemään huippubrändien kanssa. Yhteistyökumppaneina ovat olleet muun muassa Diesel, Levi`s ja Marimekko. Nyt Lontoossa asuvalle suunnittelijalle on avautunut myös oopperan maailma, kun hänet pyydettiin visualisoimaan Janáčekin Ovela kettu -ooppera. Haapaniemi sai Kansallisoopperasta melko vapaat kädet suunnitteluun.

- Kyllä sain täysin vapaat kädet, aluksi. Mutta sittenhän se muuttui, kaikki asiathan eivät vain teknisesti toimi sillä tapaa kuin voisi kuvitella. Yleensähän projekti kehittyy sitä mukaa, miten tiimin kanssa toimitaan. Tässä on mukana monien ihmisten suunnittelua, kertoo Haapaniemi.

Haapaniemi on puheissaan hyvin vaatimaton, mutta sitä eivät ole hänen työnsä. Kuvakieli rönsyää ja pursuilee yksityiskohtia ja värejä. Suurelle yleisölle Haapaniemen käsiala on tullut tutuksi etenkin Taika-astiastosta. Samaa visuaalista maailmaa voi nähdä Kansallisoopperan lavalla.

Musiikki johdatti värimaailmaan

Aiemmin Haapaniemi ei ollut mikään oopperafani, mutta Janáčekin musiikki auttoi visuaalisen ilmeen suunnittelussa.

- Olin hyvin inspiroitunut Leoš Janáčekin musiikista. Se johdatti minut tähän värimaailmaan ja hahmoihin. Pidän musiikin leikkisästä, mutta hieman haikeasta maailmasta.

Haapaniemi ei ole aiemmin tehnyt näyttämöille visuaalista ilmettä, mutta oopperakokemus sai hänet pohtimaan tulevaa.

- Kyllä tällaisia olisi mielenkiintoista tehdä jatkossakin. Kaikista paras anti tässä on ollut se, että voi seurata lahjakkaiden ihmisten tiimityöskentelyä.

"Lempikahvikuppini suunnittelija selvisi"

Visuaalinen ilme oli tällä kertaa koko produktion lähtökohtana. Myös saksalaiselle ohjaajalle kokemus oli uusi.

- Visuaalisesta ilmeestä aloittaminen oli täysin uusi toimintatapa myös minulle. Normaalisti lähden liikkeelle ohjauksesta ja vasta sitten päätämme millaisessa maailmassa liikumme, millaiset ovat puvut ja lavastus. Nyt Klausin kanssa toimimme päinvastoin. Se oli jännittävää. Toisinaan työssä täytyy tehdä asioita toisin, jotta kehittyy, kertoo Ovelan ketun ohjaaja Immo Karaman.

Kun Kansallisoopperan johtaja Lilli Paasikivi otti yhteyttä Karamaniin ja kertoi Haapaniemestä, nimi ei sanonut ohjaajalle yhtään mitään. Puhelun jälkeen Karaman jatkoi aamukahvinsa juomista ja etsi netistä tietoa tästä suomalaisesta visuaalisesta suunnittelijasta.

- Samalla sain tietää, että lempikahvikuppini, josta juuri join kahvia, oli Klaus Haapaniemen suunnittelema. Innostuin heti yhteistyöstä, naurahtaa Karaman.

"Ovela kettu traumatisoi minut"

Ovelaa kettua markkinoidaan koko perheen oopperana. Visuaalinen näyttämökuva puhuttelee lapsia ja lisäksi ooppera lauletaan suomeksi. Ovelan ketun saksalainen ohjaaja pyrkii tekemään kaikkensa, jotta teos uppoaisi myös lapsiin ja nuoriin. Hän ei halua, että muut lapset kokevat saman kuin hän 6-vuotiaana.

- Ovela kettu oli ensimmäinen ooppera jonka näin. Valitettavasti kyseinen esitys traumatisoi minut. Minulla kesti vuosikausia ennen kuin menin oopperaan uudelleen, muistelee ohjaaja Immo Karaman

Ovela kettu ei ole dramaattinen, kuten Janáčekin muut oopperat, vaan kyse on elämän kiertokulusta sekä ihmisten ja eläinten kohtaamisesta

- Tässä oopperassa kysytään, miten inhimillistämme eläimiä ja miten yritämme selittää eläinmaailmaa, analysoi Immo Karaman.

Tshekkiläinen Leoš Janáček sävelsi oopperan lehdessä ilmestyvän sarjakuvan innoittamana 91 vuotta sitten.

Ovela kettu saa ensi-iltansa Kansallisoopperassa 23.1.2015.