Putkirulla on köyhän miehen hieroja – kireys ei olekaan lihaksissa vaan kehon kudoksissa

Putkirullat ovat viimeisen vuoden aikana valloittaneet suomalaiset liikuntakeskukset ja kuntosalit. Kovan rullan päällä liukuminen lievittää lihaskalvokireyttä ja parantaa siten lihasten liikkuvuutta.

Kotimaa
Liikunnanohjaaja Saara Kokko näyttää, miten putkirullalla hierotaan kehon lihakset.
Liikunnanohjaaja Saara Kokko näyttää, miten putkirullalla hierotaan kehon lihakset.

Putkirulla on suhteellisen pieni mutta tehokas väline. Sen vallankumous perustuu tietoon siitä, että kireys ei muodostukaan itse lihakseen vaan sitä ympäröiviin lihaskalvoihin ja -kudoksiin.

– Kireys ja jumin tunne, jonka voi aistia kropassa kipuna, se onkin monesti lihaskalvokireyttä ja sidekudoksen jumiutumista. Sidekalvoa meillä on joka puolella kropassa ja se ympäröi lihaksia. Tämä on liikkuvuuden hoitoa vietynä vähän pidemmälle kuin perusvenyttely, kertoo mikkeliläinen liikunnanohjaaja ja yrittäjä Saara Kokko.

Lihaskalvokireys ei ole pelkästään aktiiviliikkujien ongelma, vaan kireyttä voivat aiheuttaa myös yksipuolinen työasento ja liikkumattomuus. Lihaskalvojen kuuluisi liikkua lomittain, mutta lihaskalvokireydestä puhuttaessa ne "takertuvat" toisiinsa.

– Rullauksella yritetään saada aineenvaihduntaa, nestekiertoa liikkeelle, joka voitelee lihaskalvoja, Kokko sanoo.

Lihaskalvokireyden hoito vaatii kovan rullan

Putkirullan avulla voi käsitellä lähes koko kehon lihakset. Noin 40 senttimetriä pitkä ja halkaisijaltaan 12 senttimetriä oleva rulla sopii muun muassa reisilihasten, pohkeiden ja yläselän hieromiseen. Hieronnan voimakkuutta voi säädellä oman kehon painolla.

– Jos haluaa hieroa lihaksistoa kevyemmin, niin tukiraajoilla autetaan enemmän ja mennään kevyemmin rullan päällä. Tässä pystyy itse säätelemään ja kohdistamaan hieronnan sinne, missä kipu tuntuu, Saara Kokko sanoo.

Pehmuste on vain kolmen millin paksuinen, joten rulla on kova. Markkinoilla on toki muunlaisiakin rullia, kuten putkirullaa pitempi ja pehmeämpi pilatesrulla.

– Jos rulla on liian pehmeä, niin se on aluksi hyvä, mutta sitten kun alkujumin saa pois, niin se helposti jää liian pehmeäksi. Pilatesrullaa tietysti käytetään kehonhuolto- ja lihaskuntoharjoituksissa eri tavallakin, Kokko selventää.

Pikajuoksijat herättelevät lihaksensa rullaamalla

Liikunnanohjaaja Saara Kokko löysi putkirullauksen hoitaessaan pari vuotta sitten ilmestynyttä kantapääkipua. Se oli ammattiliikuttajalle vakava paikka.

– Tilannetta alettiin hoitaa hieronnan avulla, joka käsitteli nimenomaan lihaskudosta, ja siinä rinnalla aloin rullaamaan säännöllisesti. Siinä tajusin, että vaikka työkseni ohjaan liikuntaa ja omasta mielestäni osaan kyllä venytellä, niin kropassa oli kireyttä ja tukkoisuutta, joka en ollut tajunnut.

Kantapääkivut helpottivat fysikaalisen hoidon ja rullauksen avulla, ja Kokko päätti, että haluaa tuoda lajin myös liikuntakeskuksensa asiakkaille.

– Tämä on kiinnostanut asiakkaita, joita ei perinteinen jumppaaminen kiinnosta ollenkaan. Tämä on teknisesti helppoa, mutta tietysti tässäkin pitää päästä sen alkuvaikeuden yli.

Putkirullaus on levinnyt tavallisen kuntoilijan tietoisuuteen fysioterapian ja huippu-urheilun maailmasta.

– Olen kuullut, että pikajuoksijat kuljettaa rullaa, ja he käyttävät sitä myös hermoston herättelyyn ennen starttia. He ottavat muutaman kevyen rullauksen ennen kilpailua ja herättelevät sillä kropan.