R-junan hurja ylinopeus paljasti vakavan turvallisuusriskin: "Se on yhden ihmisen ratkaisun varassa"

Yli 100 matkustajaa kyydittänyt paikallisjuna saapui hurjalla ylinopeudella Hyvinkään ratapihalle kaksi viikkoa sitten. Onnettomuustutkintakeskus etsii parhaillaan vastausta siihen, miksi automaattinen kulunvalvonta ei ole estänyt junan ylinopeutta.

liikenne
Paikallisjunia pysäköitynä Riihimäen asemalle.
Riihimäeltä lähteneen paikallisjunan kaahailu Hyvinkään ratapihalla tultaessa on nostanut esiin huolen koko suomalaisen raideliikenteen kulunvalvonnan turvallisuudesta. Timo Leponiemi/ Yle

R-junan aiheuttama vaaratilanne Hyvinkään ratapihalla paljasti suuria ongelmia junien kulunvalvontajärjestelmässä.

Onnettomuustutkintakeskuksen mukaan kulunvalvonnan toimivuus joudutaan pohtimaan tarkasti uudelleen.

– Suomalaisen junaliikenteen turvallisuuden varmistamisessa keskeisin tekninen apuväline on tämä junien automaattinen kulunvalvonta, painottaa Onnettomuustutkintakeskuksen johtaja Veli-Pekka Nurmi.

Paikallisjunan aiheuttama vaaratilanne toi esille myös inhimillisen tekijän, koska junankuljettaja saattaa joko unohtaa tai jopa jättää tahallaan kulunvalvonnan kytkemättä päälle.

Riihimäen ja Hyvinkään välillä tapahtuneen vaaratilanteen johtopäätöksiä aletaan vetää parin viikon päästä.

– On selvää, että tähän kulunvalvontajärjestelmään tulemme kohdistamaan suosituksia, uskoo Onnettomuustutkintakeskuksen johtaja Veli-Pekka Nurmi.

Junankuljettaja ei toistaiseksi aja

Automaattinen kulunvalvontajärjestelmä tietää junan nopeuden ja sen, kuinka kukin junatyyppi jarruttaa. Järjestelmä myös haistaa käyttääkö kuljettaja itse jarruja. Jos kuljettaja ajaa ylinopeutta, niin laitteisto varoittaa kuljettajaa. Jos kuljettaja ei reagoi varoitukseen, aloittaa laitteisto itse jarrutuksen.

Keskuksellekin on tullut yllätyksenä se, että järjestelmän kytkee päälle junankuljettaja lähtiessään liikkeelle.

– Pitää paikkansa. On iso ongelma, että tämä on yhden ihmisen toiminnan ja ratkaisun varassa. Päätöksenteko on hirveän pienissä käsissä, kuvailee Nurmi.

Onnettomuustutkintakeskus aloitti R-junan aiheuttaman vaaratilanteen tutkinnan omatoimisesti viime viikolla. Keskus kiinnostui tapauksesta koska se uskoo, että onnettomuudesta saadaan ilmi merkityksellistä turvallisuustietoa.

VR:n turvallisuusjohtaja Jari Hankalan mukaan yhtiö tekee yhteistyötä keskuksen kanssa tapauksen selvittämiseksi.

– Tähän mennessä olemme varmistaneet sen, että tämä kuljettaja ei aja, eli hänet on turvaamistoimenpiteenä otettu pois liikenteestä.

Muutoin Jari Hankala on vaaratilanteesta varsin niukkasanainen.

KORJAUS: 1.4.2015 klo 17:29 Täsmennetty tietoja kulunvalvonnasta