Koulu digitalisoituu – kalliit laitteet ja hitaat nettiyhteydet tuovat epätasa-arvoa

Koulujen opintovälineiden sähköistymistä pidetään yleensä hyvänä asiana. Koulut tulevat nykyaikaan ja laitteet auttavat oppimisessa. Ongelmatonta digitalisointi ei ole. Yksi ongelma on epätasa-arvo koulujen ja luokkien sekä opetuksen ja oppilaiden välillä.

Internet
Nuori mies käyttää tablettitietokonetta.
Mikko Kuusisalo / Yle

Koulut ovat siirtymässä kovaa vauhtia digitaaliseen maailmaan. Yleensä tämä koetaan hyvänä asiana. Koulut tulevat nykyaikaan ja laitteet auttavat oppimisessa.

Ongelmatonta digitalisointi ei ole. Siirtyminen sähköiseen oppimiseen nostaa esiin kysymyksiä: Onko sähköinen opetus tasa-arvoista eri kouluissa tai jopa saman koulun eri luokissa. Entä onko oppilaiden osaaminen ja laitteet, joilla oppilaiden on toimittava tarpeeksi hyvällä tasolla?

Rahalla saa

Yleensä kalliimmilla laitteilla on mukavampi tehdä töitä, eli raha antaa lisää mahdollisuuksia – ja tuo epätasa-arvoa.

– Laitteiden kanssa varmasti näkyy rahallinen eriarvoisuus paljon selvemmin kuin esimerkiksi muuten, arvioi Hämeenlinnan lyseon lukion oppilas Oskari Grönqvist. Kunnolliseen tietokoneeseen tai tablettiin saa laittaa melkein 600–700 euroa ennen kuin sillä oikeasti tekee mitään.

Digihankkeita vetävät opettajat lohduttavat, että koulujen tenteistä ja ylioppilastutkinnosta selviää halvemmillakin laitteilla.

Laitteiden ja ohjelmien kirjo valtava jo nyt 

Hämeenlinnan Lyseon lukion rehtori Pieta Tukkimäki-Hilden tietää, millaisen laitesekamelskan kanssa kouluissa tällä hetkellä painitaan.

Yhteiskunta voisi tunnustaa, että esimerkiksi tabletti on oppilaalle lukio-opetuksessa välttämätön väline.

Pieta Tukkimäki-Hilden

– No tottahan se on, että näiden teknisten ongelmien kanssa tapellaan koko ajan. Jokainen tuo omanlaisensa laitteen, siellä on kaiken maailman laitevalmistajien tablettia ja läppäriä ja hybridiä ja mitä kaikkia niitä onkaan. Ja varmaan kahden vuoden päästä on vielä enemmän tätä kirjoa.

– Minusta yhteiskunta voisi tässä tilanteessa tehdä selkeät pelisäännöt ja tunnustaa, että esimerkiksi tabletti on oppilaalle lukio-opetuksessa välttämätön väline. Jos perhe ei pysty laitetta hankkimaan, niin yhteiskunnan tulisi antaa rahaa siihen samalla tavalla kuin rahaa annetaan muuhunkin elämiseen, vaatii rehtori Tukkimäki-Hilden.

Nettiyhteydet laitteitakin suurempi ongelma

Opettajia sähköiseen maailmaan kouluttava Aleksi Lahti katsoo, että suurin ongelma oppilaiden tasa-arvossa digitaalisessa maailmassa eivät ole erilaiset koneet, vaan eritasoiset nettiyhteydet.

Kouluissa netti toimii, mutta jos se ei toimi kotona tai toimii hitaasti, tulee oppilaalle vaikeuksia.

Aleksi Lahti

– Periaatteessa halvoillakin laitteilla ja ilmaisohjelmilla pystyy lukion käymään läpi, mutta huonot nettiyhteydet aiheuttavat ongelmia.

– Kouluissa netti toimii, mutta jos se ei toimi kotona tai toimii hitaasti, tulee oppilaalle vaikeuksia. Tämä tulee saada kuntoon kaikkialla Suomessa, jotta tasa-arvo opiskelijoiden välillä säilyy, huolehtii Aleksi Lahti.