Suomalainen yrittäjä vie supersankarielokuvansa Cannesiin – "En ole pohtinut sekuntiakaan rahallisia riskejä"

Mainostoimistoyrittäjä Jesse Haaja toteuttaa unelmaansa ja työstää elokuvaa nuorena laatimastaan supersankarihahmostaan. Elokuvan tekijät matkaavat tällä viikolla Cannesin filmifestivaaleille esittelemään ideaansa. Haaja kuvailee omin sanoin, että kolmenkympin kriisi kirvoitti hänet tekemään elokuvaa.

Kotimaa
Jesse Haaja
Jesse Haaja ja Rendel. Rendeliä on ehditty tuotteistaa jo figuureiksi saakka.Juho Liukkonen / Yle

– Pienenä halusin olla supersankari, joko hämähäkkimies tai teräsmies. Halusin piirtää ammattikseni sarjakuvia Marvelilla tai DC:llä. Se haave lähti sivupolulle, kun konegrafiikka vei mennessään, Jesse Haaja kertoo.

Näin Jesse Haaja luonnehtii nuoruuttaan, jonka hän vietti piirrellen vihkoonsa sarjakuvasankareitaan.

Matematiikan tunnilla syntyi uusi hahmo. Rendel-hahmo, ammensi vaikutteensa synkemmistä supersankarisarjakuvista, kuten Frank Millerin Batmaneista ja Todd McFarlanen Spawnista.

– Siinä alkoi löytää sarjakuvista sellaisen uuden maailman. Olit nähnyt ennen vain tiukoissa trikoissa pyöriviä sankareita, joihin ei pystynyt samaistumaan. Kun näissä sarjakuvissa käsiteltiin tuskia ja menetyksiä hahmoille, niille tuli ikään kuin uusi elämä.

Nyt Haaja omistaa oman mainostoimistonsa ja työn alla on ensimmäinen suomalainen supersankarielokuva.

Elokuvan tekeminen ei ollut itsestäänselvyys. Rippikouluikäisenä Haaja sai luonnosteltua ensimmäisen valmiin sarjakuvan tummanpuhuvasta supersankarista. Se jäi kuitenkin pöydän laatikkoon odottamaan parempia päiviä.

– Se tavallaan vain jäi. Ehkä menetin uskoni ja kiinnostukseni. Kun ajattelen jälkikäteen, niin oli hyvä, että sen antoi olla rauhassa.

Elokuvan tekoon sattumalta

Jesse Haaja opiskeli media-assistentiksi Varkaudessa. Valmistuttuaan hän muutti Mikkeliin ja pääsi johtotehtäviin mainosfirmaan.

Vuonna 2009 hän perusti oman yrityksensä. Haaja ja Arwo Design Oy on kasvanut alallaan Etelä-Savon suurimmaksi. Toimisto on tehnyt projekteja esimerkiksi videofirma Makuunille ja Neste Oil Rallylle.

Vuosien varrella Haaja ei ole ainakaan vakavoitunut vaan sisäinen lapsi paistaa edelleen. Kokoushuoneen hyllyjä koristavat sarjakuva-aiheiset esineet ja seiniä julisteet samanlaisilla teemoilla.

Mutta mistä ajatus elokuvaan syntyi? Käänne tapahtui, kun toimisto teki vuoden 2013 lopulla mainoselokuvan jalkapallojoukkue Mikkelin Palloilijoille.

– Istuin syntymäpäiväviskiä nautiskellen, kun sain puhelun, jossa tarjottiin apua pitkän elokuvan tekoon. Silloin päätin, että Rendelistä on tehtävä elokuva.

Nyt Rendelin eteen on tehty vuoden ajan promootiotyötä. Sosiaalisessa mediassa näkyvyyttä on jo saatu runsaasti, vaikka varsinaista elokuvaa ei ole kuvattu vielä sekuntiaakaan.

Jos olisin tiennyt minkälainen ruljanssi on edessä, en olisi ikinä luultavasti lähtenyt tekemään projektia. Hyvä kuitenkin, että lähdin.

Jesse Haaja

– Jos olisin tiennyt minkälainen ruljanssi on edessä, en olisi ikinä luultavasti lähtenyt tekemään projektia. Hyvä kuitenkin, että lähdin. Tässä tulee varmasti muuttujia ja kommervenkkejä ja asioita menee vituralleen. Otetaan niistä opiksi. En ole ollut kuitenkaan sellainen tyyppi, joka jää miettimään turhia.

Elokuvan budjetiksi on ilmoitettu 500 000 euroa. Budjetti on vaatimaton, jos vertaa esimerkiksi Timo Vuorensolan Iron Sky -elokuvaan, jonka budjetti oli 7,5 miljoonaa euroa.

Jesse Haaja vakuuttelee, ettei raha paina mieltä. Vatsan perukoita kutittaa enemmän se, saadaanko elokuvasta niin hyvä kuin mahdollista. Kyseessä on ensimmäinen kerta, kun Haaja yrittää kannustimiaan pitkän elokuvan puolella.

– Siinä on se isoin riski. Se on valvottanut välillä, Haaja myöntää.

Cannesiin lähdetään mainoskondomit takataskussa

Haajan kasvoissa paistaa uupumus. Taustalla on pitkiä työpäiviä ja kovin on vasta edessä. Yhdeksänhenkinen joukko matkustaa tällä viikolla Cannesin elokuvafestivaaleille mainostamaan elokuvaansa.

Kokoushuoneen pöytä on täynnä Rendel-aiheista mainosmateriaalia. Yhdessä pinkassa on flaijereita, toisessa elokuvan aiheisiin liittyviä kondomeja, kolmannessa iso nippu Rendel-käyntikortteja. Matkaan on lähdössä kaikkiaan 40 eri tuotetta.

– Tämä olisi tuhkimotarina, jos levittäjän kanssa tultaisiin takaisin. Jos rahoittajia löytyy ja uusia yhteistyökumppaneita se on pelkkää plussaa.

Käytännössä seuraavien päivien aikana Haaja ja hänen tuotantotiiminsä paiskivat hartiavoimin töitä saadakseen rahoittajat ja levittäjät kiinnostumaan projektista. Tapaamisia on kymmeniä.

– Onneksi ulkoistimme promootion järjestämiseen liittyviä asioita ulkopuoliselle taholle. Pelkästään kutsujen käsittelyssä on valtava urakka.

– Kustannukset ovat kymmeniä tuhansia. Touhu ei ole ilmaista, mutta jos saadaan yksi sopimus kouraan, niin kaikki on sen arvoista.

Haajan äänestä kuuluu väsymyksestä huolimatta innostuksen kipinä. Tässä toteutetaan unelmaa.

Viimeinen kysymys: mistä Jesse Haaja unelmoi tämän projektinsa jälkeen?

– Loppujen lopuksi haaveeni ovat yksinkertaisia. Haluan enemmän vapaata aikaa ja olla perheen kanssa ja istua mökillä ottamassa olutta kun aurinko paistaa. Nämä ovat minunn haaveita.

– Olen sanonut ennenkin, että tämä on tällainen juttu jonka teen. Isoja juttuja ei ole mielessä enää tämän jälkeen.

Entä toinen elokuva? Haaja pysähtyy miettimään hetkeksi.

– Parempi kun en sano tuohon mitään, Haaja repeää nauruun.