Robotti voi olla ihmistä varmempi bussikuski – Vantaa testaa kyytiä kesän ajan

Vantaalla testataan tänä kesänä ilman kuskeja liikkuvia automaattibusseja. Kymmenen hengen pikkubussit kulkevat Kivistön juna-aseman ja asuntomessualueen väliä. Automaattiliikennettä kehitetään myös muissa EU-maissa.

Kotimaa
CityMobil2-bussi ajaa ilman kuljettajaa.
Микроавтобус CityMobil2 передвигается без водителя.Iiro Lampinen, Vantaan kaupunki

Vantaalla päästään tänä kesänä kokeilemaan, miltä ilman kuskia liikkuvassa bussissa matkustaminen tuntuu. Kuskittomat pikkubussit kuljettavat matkustajia Kivistön uuden juna-aseman ja asuntomessualueen välillä 10.7.-9.8. päivittäin kello 10-18. Kokeilu on kaikille avoin ja maksuton.

HSL:n lisäksi Italian Oristanon, Ranskan La Rochellen ja Sveitsin Lausannen liikennelaitokset ovat mukana EU:n rahoittamassa CityMobil2-hankkeessa. Siinä tutkitaan kuskittomien pikkubussien käyttöä osana joukkoliikennettä.

Myös Englannissa ja Hollannissa automaattibusseja käytetään esimerkiksi lentoasemilla parkkipaikkojen ja terminaalien välisissä kuljetuksissa.

– Näissä muissa kaupungeissa bussit kulkevat ihan tavallisen liikenteen seassa, joten se ei olisi mahdotonta täällä Vantaallakaan, mutta täällä ne liikkuvat vielä toistaiseksi kevyen liikenteen väylää pitkin, joka on suljettu muulta liikenteeltä kokeilun aikana, kertoo Vantaan kaupungin projektipäällikkö Topias Pihlava.

Robottibussiin luotetaan

Pihlavan mukaan maailmalla on saatu hyviä kokemuksia automaattiliikenteestä. Ilman kuskia itsekseen liikkuvat bussit on koettu turvallisiksi.

Joissakin maissa lainsäädäntö vaatii, että kuljettaja matkustaa autossa koko ajan mukana, vaikka auto itsenäisesti liikkuukin.

Aalto-yliopiston emeritusprofessori Matti Juhala

– Kyllä ihmiset ovat olleet erittäin kiinnostuneita ja innostuneita hyppäämään kyytiin hankkeen muissa kaupungeissa. Toivottavasti Vantaallakin ihmiset tulevat kokeilemaan, miltä se tuntuu.

Vantaalla kuskittomien bussien käyttöönotto riippuu teknisestä kehityksestä. Pihlava arvioi, että kymmenen vuotta voisi olla realistinen aikataulu.

– Automaattibussit voisivat toimia syöttöliikenteenä esimerkiksi kehäradan runkolinjojen ja pienien alueiden välillä, joilla ei asu paljon ihmisiä.

Automaattibussi on hidas, mutta ihmistä varmempi

Kymmenen henkeä vetävän pikkubussin vauhti ei ole päätähuimaava. Matka Kivistön asuntomessuilta juna-asemalle taittuu kahdenkymmenen kilometrin tuntivauhdilla. Kilometrin pituiseen matkaan kuluu noin viisi minuuttia.

Itsekseen liikkuva automaattibussi toimii sähköllä ja hyödyntää paikannusteknologiaa monipuolisesti. Vaikka automaattibussit ovat vielä harvinaisia, idea ei ole uusi.

Aalto-yliopiston emeritusprofessori Matti Juhala on tutkinut automaattisesti liikkuvia ajoneuvoja jo 80-luvulta lähtien.

– Niissä on tarkka kartta ja erilaisia antureita, joiden avulla valvotaan, että lähialueella ei ole vaarallisia esteitä. Hankalimpia ovat liikkuvat esteet. Usein käytetään lasersäteeseen perustuvaa skanneria, joka tässä Vantaan autossa skannaa ympäristön 25 kertaa sekunnissa ja muodostaa siitä 3d-kuvan, Juhala kertoo.

Hänen mielestään robottibussi voi olla jopa parempi kuin ihmisen ajama bussi, jos olosuhteet ovat hyvät.

– Automaatti toimii aina samalla tavalla, mutta olosuhteet ovat vielä pikkuisen haasteellisia sille. Lumi- ja vesisade saattavat sotkea toimintaa, ja joskus pimeäkin haittaa. Ihmisen ongelma taas on se, että ajatukset saattavat välillä harhautua, mikä voi aiheuttaa virheitä.

Yhteiset pelisäännöt EU-maille

CityMobil2-hankkeen avulla EU haluaa selvittää automaattiliikenteeseen liittyviä vastuukysymyksiä ja lainsäädäntöä, jotka vaihtelevat EU:n alueella.

– Joissakin maissa lainsäädäntö vaatii, että kuljettaja matkustaa autossa koko ajan mukana, vaikka auto itsenäisesti liikkuukin, Juhala kertoo.

Pihlava uskoo, että hanke edistää lainsäädännön yhtenäistämistä.

– Lakiasetukset eivät salli tällä hetkellä ihan täydessä mittakaavassa automaattisia ajoneuvoja Euroopassa. Joka maalla on vähän omia tulkintoja. Olisi hyvä, jos saataisiin Euroopan laajuinen lakiselvitys siitä, miten automaattisia ajoneuvoja tulevaisuudessa kohdellaan tasapuolisesti kaikissa EU-maissa. Kyllä tämän hankkeen pohjalta tullaan komissiolle jotakin tutkimustuloksia esittämään.