Puolet varastetuista mopoista ja moottoripyöristä jää kateisiin

Selitystä suurelle katoamismäärälle ei poliisissa tiedetä. Varastetuista autoista kadoksiin jää vain alle kuudesosa.

Kotimaa
Moottoriajoneuvon rekisterikilpi
Marja Väänänen / Yle

Poliisi teki viime vuonna etsintäkuulutuksen noin 1450 varastetusta moposta ja yli 570 moottoripyörästä. Niistä noin joka toinen oli mittaushetkellä kadoksissa, eli kaksipyöräisten kohtaloa ei vuoden päättyessä oltu pystytty selvittämään. Luvut ovat pysyneet samassa suuruusluokassa viime vuodet.Autojen kohdalla luvut olivat oleellisesti pienempiä: vain noin 16 prosenttia henkilö- tai pakettiautojen varkaustapauksista jää selvittämättä. Syytä mopojen ja moottoripyörien suurelle katoamismäärälle ei tiedetä, sanoo rikosylikonstaapeli Jari Tiainen Keskusrikospolisiista.– Mopot ja moottoripyörät on helpompi purkaa osiin ja sitten myydä eteenpäin, mutta tämä on pelkkää arvelua. Lisäksi niille on helppo löytää käyttöä, jossa mopoa tai moottoripyörää ei tarvitse rekisteröidä, Tiainen sanoo viitaten mökkimopoiluun ja soramonttuajoihin.Mopot ovat myös varkauksien lukumäärissä mitattuna vahvasti yliedustettuja. Henkilöautojen ja mopojen ilmoitetut varkaudet eroavat vain muutamalla sadalla, vaikka henkilöautoja on rekisterissä noin kymmenen kertaa enemmän kuin mopoja. Pakettiautoja oli rekisterissä viime vuonna noin 400 000 ja moottoripyöriä kevytmoottoripyörät mukaan lukien noin 260 000.

Grafiikka varastettujen ajoneuvojen määristä.
Kuvassa vihreät pylväät kuvaavat kadonneiden osuutta (%) kaikista kyseisessä ajoneuvoluokassa varastetuiksi ilmoitetuista. Siniset kuvaavaat varastettujen ajoneuvojen lukumäärää. Lähde on poliisiasiaintietojärjestelmä PATJA.Yle Uutisgrafiikka

Suuret varkausmäärät mopoissa selittynevät yksinkertaisesti sillä, että mopoja on kokonsa puolesta helppo varastaa eikä kehittyneitä ajonestojärjestelmiä juuri ole.

– Käytännössä ei tarvitse kuin nostaa mopo auton kyytiin ja ajaa kotiin, Tiainen kuvailee.

Poliisissa ei kuitenkaan ole laajasti tutkittu, mitä varkausilmoitusten jälkeen mopoille tapahtuu. Myös vakuutusyhtiöitä edustavassa Finanssialan keskusliitossa mopojen ja moottoripyörien korkea katoamismäärä on suurilta osin mysteeri.

– Mukana on petosrikollisuutta. Pyörää ei todellisuudessa olekaan varastettu vaan muutettu monttupyöräksi tai vastaavaa. Mahdotonta on silti sanoa, miten paljon tämä katoamismäärää selittää, sanoo talous- ja petosrikostorjunnan johtaja Risto Karhunen Finanssialan keskusliitosta.

– Se, että esimerkiksi moottoripyöriä katoaisi merkittävästi ulkomaille, on urbaanilegendaa, Karhunen epäilee.

Vakuutusyhtiö Ifissä asiaa on tutkittu laihoin tuloksin. Korvauspäällikkö Matti Reini vahvistaa petosrikollisuuden olemassaolon.

– Tällaisia tapauksia on ollut, että kun vaikka vaihdelaatikkoon tai moottoriin on tulossa kallis remontti, niin katsotaan kannattavammaksi muuttaa koko pyörä rahaksi ilmoittamalla se varastetuksi, Reini sanoo.

Ilmiön yleisyys jää arvailujen varaan.

– Lienee mahdotonta näyttää toteen yhtä selkeää selitystä katoamismäärälle, koska se edelyttäisi pyörien löytymistä, Reini jatkaa.

Tuoreimpien kesäkuun loppuun ulottuvien tilastojen mukaan ajoneuvovarkaudet ovat pysyneet suurin piirtein samalla tasolla kuin vertailuajanjaksolla viime vuoden alkupuolella. Keskusrikospoliisin mukaan selkeitä trendejä, kuten tiettyihin automalleihin kohdistuvia varkaussarjoja, ei ole näkyvissä.

Lähteet: KRP, Tilastokeskus