Verottaja hullaantui: Meni Snapchatiin ja järjestää lounasdiskon

Verohallinto innostui sosiaalisesta mediasta myöhässä ja avasi Facebook-tilin vasta viime keväänä. Samaan aikaan verottajalla edelleenkin laulavat faksit.

Kotimaa

Osa artikkelin sisällöstä ei ole välttämättä saavutettavissa esimerkiksi ruudunlukuohjelmalla.

Verohallinnon pihalla jorataan viikon päästä lounasdiskossa. Ranskalainen dj Tony Suarez luukuttaa levyjä hippibussin katolta. Helsingissä järjestettävästä tapahtumasta on luvassa video Snapchatiin, mistä verottajan löytää tunnisteella #verosnap.

Snapchat on maailmanlaajuisesti nopeimmin kasvava viestipalvelu.

– Joku olikin Twitterissä kommentoinut tunteesta, kun verottaja menee sinua ennen Snapchatiin. Se oli hellyttävää, sanoo Verohallinnon viestintäjohtaja Mikko Mattinen.

– Valitettavasti monella on verottajasta monoliittinen näkemys, jossa olemme kasvoton ja mielikuvituksellinen möhkäle. Olemme pyrkineet sitä inhimillistämään.

"Ei tarvitse rakastaa veroja"

Snapchat on verottajalla koekäytössä nyt kuukauden, ja menestyksen perusteella punnitaan, moneenko sosiaalisen median kanavaan talon resurssit riittävät. Facebookiin verottaja löysi tiensä verrattain varsin myöhään, viime maaliskuussa. Facebook on yrityksille ja instituutioille tällä haavaa tehokkain sosiaalisen median kanava suomalaisten tavoittamiseen käyttäjälukujen perusteella.

Faksihan on hauska juttu.

Mikko Mattinen

Verottaja vaikuttaa vallan villiintyneen somesta ja trendikkäistä tapahtumista. Lounasdiskoa edelsi veroilmoitusten keväiseen palauttamisaikaan pop up -verotoimisto Helsingin rautatieasemalla. Positiivisella ja nuorekkaalla otteella verohallinto pyrkii vaikuttamaan "veromyönteisyysasteeseen".

– Suomessa ihmiset hyväksyvät sen, että pitää omasta vuorostaan hoitaa velvoitteet. Ei tarvitse rakastaa veroja, mutta ymmärretään miksi verotus on olemassa ja mitä varten Verohallinto sitä toimittaa, Mikko Mattinen kertoo.

Veromyönteisyys on viestintäjohtajan mukaan ollut tällä vuosikymmenellä huippuluokkaa, sillä tutkimuksissa vähintään 95 prosenttia suomalaisista rahoittaisi hyvinvointiyhteiskuntaa veroilla ennemmin kuin kunkin omasta pussista.

– Haluamme varmistaa, ettei se lähde laskuun. Viime viisi vuotta olemme eläneet kiivaassa taloustaantumassa. Meidän pitää huolehtia, ettei veromyönteisyys heikkene ainakaan meistä johtuvista asioista.

Veronmaksajat haluaisivat hoitaa asioitaan sähköisemmin. Snapchatissa ei voi sentään toimittaa verokorttia, mutta Verohallinnon sivuilla se käy. Silti samaan aikaan verottaja turvautuu vieläkin tietyissä toimissa tuttuun ja turvalliseen telefaksiin.

– Faksihan on hauska juttu. Moni miettii, miksi asioita ei hoideta sähköpostilla. Meidän pitää olla varmoja siitä, ettei asiakkaan tietoturva vaarannu, vaikka asiakkaat ovatkin valmiita leventämään tietosuojamäärittelyä.