Suomalainen pakkauskeksintö tuo helpotusta verkkoshoppailijalle

Monta eri käyttökertaa kestävä pakkaus helpottaisi miljoonien verkkoshoppailijoiden arkea. Suomalaiskeksintö on nyt laajenemassa ulkomaille.

talous
Paketti menossa postilaatikkoon
RePack

Repack on palkittu suomalaiskeksintö, joka tuo kiertotaloutta verkkokauppaan. Pakkausten uudelleen käytöllä vähennetään pakkausten hiilijalanjälkeä ja ylipäätään pakkausjätteen määrää, kun kertakäyttöpakkauksista päästään eroon.

Pääosin verkkokaupalle suunnattu palvelu tiivistyy ideaan uudelleen käytettävistä erikokoisista toimituspakkauksista. Verkkokaupasta ostaja valitsee Repack-pakkauksen, toimituksen jälkeen pakkaus litistetään, palautetaan postiin, kirjelaatikkoon tai lähikauppaan.

Toimitus sisältää pantin, joka palautetaan käyttäjälle verkkokaupan etusetelin muodossa. Seuraavasta ostoksesta saa etua joko setelin tai alennuksen kautta.

Grafiikka
RePack

Sapiskaa Saksasta

RePackin toimitusjohtajan Jonne Hellgrenin alkuvuosi on mennyt Pohjoismaissa ja Euroopassa ideaa esitellessä. Hän on optimistinen onnistumisen suhteen, vaikka sopimuksia ei ihan vielä olekaan allekirjoitettu.

– Viimeistään ensi vuonna joulumyynnin jälleen repackit alkavat pyöriä muuallakin. Toivotaan, että useampi verkkokauppa aloittaa samalla kertaa, kertoo Hellgren.

Hellgrenin mukaan vastaanotto on ollut yllättävän hyvä, ja ensimmäiset käyttäjätutkimukset ovat olleet "hämmentävän" tyytyväisiä, Hellgren sanoo.

Saksasta kokemukset eivät ole olleet pelkästään myönteisiä. Toiminta ei ehtinyt käynnistyä, kun Saksan posti torppasi markkinoille tulon. Viranomainen ilmoitti että pussin muotoiset pakkaukset eivät käy, vaan niiden pitää olla laatikoita.

– Tämä oli opettavainen episodi, sillä sen jälkeen olemme selvittäneet tarkkaan, minkälaisia määräyksiä eri maissa pakkkauksille on. Saksa on ainoa maa, jossa määräykset ovat näin tiukat, Hellgren kertoo.

Tekesin tuki ratkaisevassa roolissa 

Voitettuaan monia kilpailuja yritys on mukana EU:n Horizon 2020 -ohjelmassa, jolla EU rahoittaa biotalouden tutkimusta ja innovaatiotoimintaa miljardilla eurolla. Hellgren huomauttaa, että vain viisi prosenttia hakijoista pääsee mukaan.

Julkinen rahoitus ja tuki on ollut yrityksen käynnistämiselle erittäin tärkeää, kuvailee Hellgren. Julkista rahoitusta on saatu Hellgrenin sanoin hieman toistasataatuhatta euroa. Yksityisiä rahoittajia on haettu muun muassa Slush-tapahtumasta.

– Ilman Tekesin panostusta tätä ei olisi saatu eteenpäin. Samoin Keksintösäätiö oli isossa roolissa, Hellgren jatkaa.

Idea lähti olutpullojen kierrätyksestä 

Yksi yrityksen perustajista, Juha Mäkelä, ihastui Tanskassa vaihto-oppilasvuosinaan olutpullojen kierrätykseen ja panttiin, jolla varmistettiin pullojen kierrätys uusiokäyttöön. Samalla useammalla pantilla sai jo yhden pullon olutta, joten siinä oli jo ansaintalogiikkaakin mukana.

Kului kuitenkin pitkä aika ennen kuin idea konkretisoitui moneen kertaan käytettäviksi pahvipakkauksiksi Suomessa. Nykyiseen muotoonsa se kehittyi Itellan logistiikkakeskuksessa, jossa aloittelevat yrittäjät kehittivät Itellan kanssa rullakoita.

– Mikä tahansa mitä tehdään pitää olla ympäristöystävällisempää kuin olemassa olevat vaihtoehdot, kuvailee Hellgren syntyideaa.

Kun muutama vuosi on mennyt perustamisesta, firmassa on nyt töissä kolme kokoaikaista ja viisi osa-aikaista työntekijää, ja sen liikevaihto on noin 100 000 euroa.