"Miksi te ette tuotteista tätä puhdasta ilmaa, kysyivät kiinalaiset vieraamme"

Kansainväliset matkailijat tulevat huomaamaan, että Oulun alue on monipuolinen ja kiinnostava matkailukohde, jossa kannattaa viipyä pitempäänkin. Tavoite on kova, mutta alueen matkailutoimijat uskovat pääsevän siihen tiiviillä yhteistyöllä.

Kotimaa
Nokipannukahvit
Talvitulet – Winterfire.Juhani Valli

Sellainen ajattelutapa, että eihän meillä ole täällä mitään kiinnostavaa ja nähtävää, ja välimatkakin ovat niin pitkiä, joutavat Humanpolis Oy:n toimitusjohtaja Ritva Okkosen mielestä romukoppaan.

Suomalainen perusruoka, jopa makkaranpaisto nuotiolla on monille elämys.

Ritva Okkonen

– Kun asioita katsoo maailmalta, ne näyttävät vähän toisenlaisilta. Esimerkiksi välimatkat eivät ole kansainvälisille matkailijoille mitään. Kiinalaiset saattavat viettää puoli päivää Rokualla ja lähteä sieltä ajamaan vielä illaksi Rovaniemelle, kertoo Okkonen kokemuksistaan.

Se mikä meille on tavallista, on ulkomaalaisille eksoottista. Valtit pitää vain paketoida ja markkinoida oikealla tavalla.

– Suomalainen perusruoka, jopa makkaranpaisto nuotiolla on monille elämys. Eteläranskalainen oli ihmeissään, kun hän tuli paikalle viinilasin ja pikkusikarin kanssa ja löin hänelle makkaran tikunnokaan ja sanoin, että paista tuossa. Hän sanoi vain että fantastic, oli siinä tuntikausia, juttu luisti ja makkara maistui.

Myös suomalainen sää voi olla vetonaula

Sateet, viileys ja kylmyyskään eivät turisteja haittaa.

Täällä käydessään saudiarabialaiset nauttivat kovasti sateesta.

Ritva Okkonen

– Täällä käydessään saudiarabialaiset nauttivat kovasti sateesta. Ja viileässä säässä on oma viehätyksensä, kun pystyy liikkumaan ulkona eikä tule kuuma.

Joskus me emme edes näe sitä, mikä on lähellä. Sitten tulee vieras kaukaa, ja kertoo sen meille.

– Miksi te ette tuotteista tätä puhdasta ilmaa, kysyivät kiinalaiset vieraamme, Okkonen hämmästelee.

Maailma valloitetaan yhdessä

Oulun seudun matkailutoimijat havittelevat vahvalla yhteistyöllä lisää kansainvälisiä matkailijoita alueelle. Kolme vuotta kestävän hankkeen aikana alueen vetovoimaiset matkailutuotteet yhdistetään yhteiseksi palvelupaketiksi.

– Yksin me emme pysty valloittamaan maailmaa, vaan sinne on mentävä yhdessä. Nyt on sen aika, sanoo Humanpolis Oy:n toimitusjohtaja Ritva Okkonen.

Homma on alkanut vauhdikkaasti, sillä ensimmäiset ulkomaiset matkanjärjestäjät ovat jo käyneet tutustumassa Oulun alueen tarjontaan.

– Oulun alueen vahvuus on monipuolisuus ja palvelut jokaisena vuodenaikana. Luontoelementit ovat niitä, jotka houkuttelevat kansainvälisiä matkailijoita, ja niitä meillä on tarjota: hiekkarannat, kalastusmahdollisuudet, tunturit, kansallispuistot, luontokeskukset ja muut.

Lisää matkailjoita, rahaa ja palveluita alueelle

Viime syksynä alkanut hanke ei jää paperille, vaan aluetta markkinoidaan matkanjärjestäjille, tuotetaan yhteistä markkkinointimateriaalia ja käydään esiintymässä messuilla. Kukin toimija tekee myös omilla tahoillaan ristiinmarkkinointia sekä esimerkiksi tuotekehitystä ja nettisivujen uusimista.

Yksin me emme pysty valloittamaan maailmaa, vaan sinne on mentävä yhdessä. Nyt on sen aika.

Ritva Okkonen

– Esimerkiksi Rokua Geopark on jo aikaisemmin alkanut tehdä yhteistyötä kahden kiinalaisen Geoparkin kanssa.Tajusimme, ettei Rokua Geopar yksin pysty tuottamaan tarvittavia matkailupalveluita kiinalaisille. Kun meitä katsoo Kiinasta asti, niin kyllä me ollaan yhtä aluetta koko Suomi ja ehkä Pohjois-Suomi, Okkonen kertoo yhteistyön tarpeesta.

Attractive Oulu Region 2018 -hankkeessa ovat Humanpolis Oy, Rokua Geopark, BusinessOulu, Kalajoen ja Syötteen matkailuyhdistykset sekä Metsähallituksen luontopalvelut. Näiden lisäksi sitä rahoittavat Pohjois-Pohjanmaan liitto, Euroopan aluekehitysrahasto, Oulun Matkailu Oy.

Kun hanke elokuussa 2018 päättyy, tavoitteena on nähdä tulokset matkailijamäärien ja matkailutulojen kasvussa ja lisääntyneinä matkailupalveluina.

– Tekemistä on tosi paljon omien yrittäjien, tuottajien ja palveluiden kanssa, että palvelut täyttävät kansainväliset mittapuut. Palveluita tarvitaan myös lisää. Sitä mukaan kun matkanjärjestäjien kanssa käydään keskusteluita ja saadaan palautetta, siihen tartutaan heti ja tuotteita kehitetään.