Helsinki-Vantaan lentokenttä laajenee jälleen - rakennustyöt alkavat

Uuden eteläsiiven on määrä valmistua kesällä 2017. Terminaalin pinta-ala kasvaa yhteensä 7 850 neliömetriä ja sinne tulee myös ensimmäisen kerran liukukäytäviä.

liikenne
Helsinki Vantaan lentokenttä terminaali 2
Kalevi Rytkölä / Yle

Finnavia käynnistää Helsinki-Vantaan laajennustyöt. Nykyisen terminaalin jatkeeksi rakennetaan eteläinen uudisosa, jonka on tarkoitus valmistua vuonna 2017 eli Suomen itsenäisyyden 100-vuotisjuhlavuonna.

Finavian tavoitteena on saada lentoterminaaliin lisää tilaa, tuoda sujuvuutta kauko- ja vaihtoliikenteeseen sekä tarjota uusia palveluita. Myös lentokoneiden pysäköintikapasiteetti kasvaa ja koneiden kääntöaikoja saadaan lyhennettyä.

- Teemme kaikkemme, että rakennustöistä aiheutuisi mahdollisimman vähän haittaa niin matkustajille kuin lentoyhtiöillekin. Silti epämukavuutta ja ahtautta voi esiintyä, sanoo lentoasemanjohtaja Ville Haapasaari.

Rakennustöiden lisäksi myös lentoliikenne lisääntyy. Samoin lisääntyvät bussikuljetukset terminaalista lentokoneille ja taklaisin.

Kun uusi eteläsiipi on valmis kesällä 2017, terminaalin pinta-ala kasvaa yhteensä 7 850 neliömetriä. Uudessa osassa on kaksi kerrosta: toinen saapuville ja toinen lähteville matkustajille. Haapasaaren mukaan ensimmäisen kerran Helsinki-Vantaalle tehdään myös liukukäytävät.

Lentokentän rullaus- ja pysäköintialue eli asemataso laajenee 157 000 neliömetriä. Laajarunkokoneille tulee neljä ulkopysäköintipaikkaa ja terminaalin edustalle kolme matkustajasiltaa, jotka ovat kaksoissiltoja. Koneet täytetään ja puretaan kahdesta eri käytävästä siten, että toinen käytävä vie koneen etuosaan ja toinen keskiosaan. Käytäntö nopeuttaa koneisiin menoa ja poistumista nykyisestä.

Rakennustyöt jatkuvat eteläisen osan valmistumisen jälkeen länsisiiven rakentamiseen. Länsisiiven on tarkoitus olla valmis kesällä 2020. Koko Helsinki-Vantaan kehittämishanke maksaa 900 miljoonaa euroa, mutta se toteutetaan vaiheittain.