Kannattaisiko sittenkin tilata taksi? Näin pakkanen vahingoittaa autosi moottoria

Autopalstoilla pidetään yleisenä tosiasiana, että yksi kylmäkäynnistys vastaa moottorille 600 kilometrin ajoa. Hihasta vedettyä, kuittaa moottoritekniikan asiantuntija. Mitä haittaa kylmästä autolle sitten on, ja miten mahdollisten vaurioiden syntyä voisi välttää?

tiede
Lumen peittämiä autoja parkkipaikalla.
Heikki Saukkomaa / Lehtikuva

Faktaa on se, että kylmäkäynnistys on kylmää kyytiä moottorille. Kylmänä öljy on tahmeaa ja sen liikkeelle saaminen on hidasta. Sen on vaikea suorittaa tärkeää tehtäväänsä osien voitelussa.

Huonoin on tilanne, jossa auto on seissyt pakkasessa pitkään. Öljy on valunut pois, ja suojaava kalvo on hävinnyt pinnoilta. Osat pääsevät hankaamaan mekaanisesti toisiaan vasten.

Moottorin kylmäkäynnistyksessä eniten vahinkoa voi tulla laakereille. Erityisesti kärsivät kauimpana öljypumpusta olevat laakerit, jotka öljy saavuttaa viimeisenä. Niiden kuluminen voi kylmäkäynnistyksissä nopeutua. Pahimmassa tapauksessa ne voivat johtaa voitelun puutteessa jopa kiinnileikkautumisiin, ja sitä myötä rajumpiin vaurioihin.

Siis, mitä kylmempää, sitä huonompi moottorille.

– Itse asiassa monelta remontilta olisi säästytty, jos jo riittävän aikaisessa vaiheessa olisi uskottu, että ei kannata edes yrittää, ja soitettu heti se taksi. Ikävimmissä tapauksissa on ensin tehty kaikki väärin ja rikottu auto, ja vasta sitten on pakosta soitettu se taksi, muotoilee johtava tutkija, tekniikan tohtori Juhani Laurikko VTT:stä.

Jos kuitenkin on pakko ajaa, huomioi ainakin nämä asiat:

1. Älä säästä öljyissä, käytä talvella 0W-öljyä

Öljyn juoksevuudella eli viskositeetilla on ratkaiseva merkitys kylmillä ilmoilla. Suosi laatua. Moottoritekniikan asiantuntija suosittelee talvioloihin 0W-öljyä. Moottoriöljyn määrää on syytä tarkkailla talvella enemmän kuin kesällä.

2. Käytä moottorinlämmitintä

Nykyisin moottorin esilämmitystä suositellaan, kun mittari on nollassa (+5 aiempi suositus). Lämmitysaikaa kannattaa säädellä lämpötilan mukaan. Esim. -20 vaatii jo pari tuntia esilämmitystä. Sähkölämmittimet ovat yleensä polttoaineella toimivia halvempia. Polttoainelämmitin ei tarvitse johtoa, mutta kuluttaa polttoainetta lämmitykseen. Nykyiset laitteet lämmittävät yleensä myös öljyjä. Motivan vinkit esilämmitykseen löydät tästä (siirryt toiseen palveluun).

3. Käynnistä auto kylmällä oikein

Jos moottori ei käynnisty, älä pumppaa kaasua. Jos startti ei pyöritä hyvin, kannattaa koettaa antaa lisävirtaa toisesta akusta. Käytä mieluummin irtoakkua. Virtapiikki voi vaurioittaa esimerkiksi sähköä antavan auton moottorinohjainlaitetta.

Moottorin käynnistyttyä, anna käydä hetken aikaa, älä kaasuttele. Hetki on voitelun kannalta kriittisin. Jos alla on moderni auto, liikkeelle voi lähteä kun moottori vastaa kaasupolkimeen normaalisti. Mutta varovasti – suurella kuormalla ja isoilla kierroksilla moottorin kuluminen voi moninkertaistua.

4. Pidä huoli, että akku on hyvässä hapessa

Moottori vaatii tietyn pyörintänopeuden ja akun kunnolla on siihen merkittävä vaikutus. Jos akku ei anna riittävästi virtaa, starttimoottorin kierrosluku ei nouse riittävästi eikä auto käynnisty. Kylmä akku antaa jo valmiiksi huonommin virtaa. Käynnistysmoottori on sekin vaikeuksissa "paksun" öljyn pumppausvastuksen ja huonosti voideltujen liukupintojen lisääntyvän kitkan takia.

5. Mikäli auto ei käynnisty

Tarkista, että polttoainetta on, tarkista akku, tarkista starttimoottorin kunto.

Turvallista matkaa!

Lähteet: Juhani Laurikko, VTT, Markku Ikonen, Turun AMK, Vesa Peltola, Motiva